Jonas Benedictsson utsedd till Sveriges främsta advokat inom tvistlösning – för andra året i rad

Vid en prisceremoni i London igår utsågs vinnarna av årets Client Choice Awards – ett pris som delas ut av den internationella organisationen ILO. Jonas Benedictsson, advokat och delägare på Baker & McKenzie Advokatbyrå, tog hem utmärkelsen “Sverige bästa advokat inom tvistlösning” (Arbitration) för andra året i rad.

Client Choice Awards delas ut av International Law Office (ILO) till de advokatbyråer och advokater världen över som utmärker sig genom högkvalitativa juridiska tjänster och den kundservice de tillhandahåller.

Årets Client Choice Awards utmärktes av en hård konkurrens. I omdömena om Jonas Benedictsson betonas särskilt att han snabbt åstadkommer resultat och att han har förmåga att förutse motståndarsidans agerande och argument. Bland andra företräden omnämns hans strategiska förmåga och noggranna förberedelser samt hans goda hand med klienterna.

- Det känns fantastiskt hedrande att få ta emot utmärkelsen i år igen. Jag ser det som en bekräftelse på att min problemlösningsförmåga och mitt engagemang uppskattas av klienterna, vilket givetvis betyder mycket för mig. Skiljeförfarande är fortfarande ett växande område inom tvistlösning. Under de senaste åren har det dock varit mycket fokus bland våra klienter och utländska kollegor på jävsfrågor och hur man ska kunna säkerställa att skiljemän är oberoende och opartiska. Detta tror jag har bidragit till att Sveriges tillväxt som skiljedomsland har vikit i förhållande till en del andra länder, exempelvis England. Jag skulle gärna vilja se att Sverige blev ett föregångsland gällande transparens i skiljeförfaranden, säger Jonas Benedictsson.

Jonas Benedictsson har arbetat som advokat i mer än 20 år, varav de senaste 15 åren uteslutande med kommersiella tvister, i domstol och inför skiljenämnd. Han har stor erfarenhet av ”East-West Arbitration”, det vill säga tvister som rör relationen mellan företag från väst och företag från öst. Tvisterna har bland annat rört stora investeringar i olja, gas, kärnkraft, tillverkningsindustri, industrianläggningar och telekom. Jonas har varit verksam vid Baker & McKenzie Advokatbyrå i Stockholm sedan byrån startade år 1991.

Till ILO Client Choice Awards nomineras advokatbyråer och enskilda advokater av bolagsjurister eller företagsledare, det vill säga klienter. ILO samlar in referenser och en oberoende jury utser slutligen vinnarna. ILO Client Choice Awards 2012 delades ut vid en bankett i London den 22 februari 2012.

För mer information om motiveringen till Jonas Benedictssons utmärkelse, se: http://www.internationallawoffice.com/awards/cc/2012/winners.aspx

Advokat Jonas Benedictsson
, Baker & McKenzie Advokatbyrå
08-566 177 26, e-mail: jonas.benedictsson@bakermckenzie.com