• Baker McKenzie/

Leif Gustafsson, advokat Baker & McKenzie, och Jacob Westin, bolagsjurist GlaxoSmithKline, kommer nu ut med tredje upplagan av Svensk konkurrensrätt

Stockholm 2010-05-20 – Leif Gustafssons och Jacob Westins tredje upplaga av Svensk konkurrensrätt innehåller en rad nyheter på det konkurrensrättsliga området.

Under de senaste åren har flera nyheter tillkommit vad gäller svensk konkurrenslagstiftning, såsom nya förvärvsregler, regler om näringsförbud samt nu senast nya regler för distributionsavtal med mera. Den tredje upplagan av Svensk konkurrensrätt tar upp dessa nyheter samt innehåller också egna erfarenheter såväl som en genomgripande beskrivning av relevanta ärenden och rättsfall. Boken riktar sig till alla dem som arbetar med eller kommer i kontakt med konkurrensfrågor. − Konkurrensfrågor har blivit allt viktigare, inte minst i kölvattnet av finanskrisen, säger Leif Gustafsson, advokat Baker & McKenzie. Under tider av ekonomiska svårigheter kommer ofta konkurrensfrågor i fokus. Det kan vara otillåtna samarbeten eller missbruk i form av en så kallad dominerande ställning. Båda formerna är ofta förbjudna. Där skyddar konkurrensrätten samhället och dess medborgare från osunda affärsmetoder. Boken Svensk konkurrensrätt är en tydlig och lättförståelig guide till vad man behöver veta om regelsystemet och dess tillämpande myndighet, Konkurrensverket. Den tar upp praktiska exempel på olika förfaranden, talar en del om förvärvsprövningen samt om proceduren inför såväl Konkurrensverket som vid domstolar som dömer i konkurrensmål. Svensk konkurrensrätt har getts ut under mer än 10 år. Jacob Westin är bolagsjurist med bland annat övergripande ansvar för konkurrensrättsliga ärenden vid läkemedelsföretaget GlaxoSmithKline i London och Leif Gustafsson är verksam som advokat vid Baker & McKenzie Advokatbyrå i Stockholm. Båda har en gedigen och lång erfarenhet av svensk och internationell konkurrensrätt.