Mattias Hedwall ny global chef för Trade & Commerce på Baker & McKenzie

Mattias Hedwall har i dagarna utsetts till Global Head of Trade & Commerce på den internationella advokatbyrån Baker & McKenzie. Mattias Hedwall efterträder Nick Coward från Washington DC.

Namn: Mattias Hedwall, Ålder: 49, Yrke: advokat, Aktuell: Ny global chef för Trade & Commerce på Baker & McKenzie. Skrev den svenska delen i Baker & McKenzies nyligen publicerade samlingsvolym om anti-korruptionslagar i världen

– Det känns väldigt spännande och utmanande. Det politiska landskapet och den accelererande globaliseringen av handeln gör Trade & Commerce till ett aktuellt, komplext och fascinerande rättsområde. Många av våra klienter upplever situationen som svårnavigerad, främst vad gäller compliance inom exportkontroll och internationell handel, säger Mattias Hedwall, advokat och partner på Baker & McKenzie, och fortsätter:

– Min företrädare Nick Coward har utvecklat det globala Trade & Commerce-teamet till en mycket stark grupp som fått flera erkännanden inom den juridiska världen och av kända rankinginstitut. Bland annat är Baker & McKenzie den enda byrån som rankas i Band 1 för Global Commercial Contracts av Chambers. Så det är med stor ödmjukhet, men också med stolthet, som jag nu tar över ordförandeklubban för gruppen.

Mattias Hedwall erhöll sin juristexamen vid Stockholms universitet 1993, vid University of London 1996 och blev medlem av Sveriges advokatsamfund 1999. 1996 började Mattias att arbeta på Baker & McKenzie. Han blev delägare 2003 och Stockholmskontorets styrelseordförande 2014.

Mattias Hedwall fokuserar på nationella och internationella handelsfrågor, privata företagsförvärv, kommersiella avtal och transaktioner, investeringar samt omstruktureringar av koncerner. Han bistår framförallt företag som är verksamma inom industri, tillverkning, telekommunikation, detaljhandel, reklam och media samt IT. Mattias har skrivit flera artiklar och böcker inom sitt område och är en efterfrågad talare i samband med seminarier och event.

Om Trade & Commerce-gruppen
Trade & Commerce är enligt klientföretagen ett av de snabbast växande rättsområdena. Baker & McKenzies globala team består av 450 jurister, verksamma i 47 länder. De hjälper klienter med allt från kommersiella avtal, samarbeten, due diligence vid potentiella förvärv, utredningar av verksamheter under revision eller inför processer till rådgivning och riskanalyser kring sanktioner och exportkontroll.

Baker & McKenzies Trade & Commerce-grupp bistår även klienter med juridiska frågor inom produktdesign, inköp och tillverkning, distribution, internationell handel, råd kring efterlevnad av regelverk samt marknadsreglering.

Mattias Hedwall, advokat och partner, Baker & McKenzie, tfn 08-566 177 33, mattias.hedwall@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie, tfn 070-318 9043,
jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie över 11 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder.
I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991.

Baker & McKenzie KB is a member of Baker & McKenzie International, a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm.