Sverige ett av världens mest attraktiva länder för företagstransaktioner och börsnoteringar

Sverige behåller sin position som det femte mest attraktiva landet för förvärv och fusioner samt börsnoteringar. Värdet av företagsaffärerna beräknas öka till 14,6 miljarder dollar och värdet på börsnoteringar beräknas uppgå till 2 miljarder dollar under 2017. Det visar Global Transactions Forecast, en ny rapport från advokatbyrån Baker McKenzie och Oxford Economics, som prognostiserar företagstransaktioner och börsnoteringar på 37 marknader fram till år 2020.

Trots en ökad ekonomisk och politisk osäkerhet under 2016, vilket ledde till en värdenedgång i den globala transaktionsaktiviteten jämfört med året innan, råder en försiktig optimism för företagsaffärer under 2017. I Sverige väntas aktiviteten på transaktionsmarknaden ta fart igen, för att nå en topp 2018. Värdet på det totala antalet företagsaffärer i Sverige beräknas 2017 uppgå till 14,6 miljarder dollar, för att nå en topp på 20,3 miljarder dollar 2018. Värdet på börsnoteringarna väntas minska något under 2017, för att sedan åter öka under 2018.

Globalt sett väntas värdet av företagstransaktionerna också öka fram till 2018, framförallt drivet av teknik- och healthcare-sektorn. Därefter väntas värdet av företagsaffärerna att minska. Även värdet av de globala börsnoteringarna spås öka under 2017, för att nå sitt högsta värde under 2018 och 2019. I Nordamerika, som är en viktig drivkraft för den globala transaktionsaktiviteten, bromsade antalet transaktioner in med 15 procent från 2015 till 2016, bland annat på grund av  osäkerheten kring det amerikanska presidentvalet och en avmattning i råvarusektorerna. Transaktionsaktiviteten förväntas vara dämpad i regionen fram tills mer information har framkommit om president Donald Trumps hållning kring internationell handel och invandring.

I kontrast till resten av världen och vad som förväntats med anledning av oron kring den brittiska folkomröstningen i juni om EU-medlemskap, var det totala transaktionsvärdet för UK tämligen stabilt under 2016 med hjälp av ett antal så kallade mega deals. AB InBevs uppköp av SAB Miller för 101 miljarder dollar var en av dem. Bortsett från dessa mega deals skulle emellertid nivåerna ha varit lägre 2016 än 2015.

- Vi befinner oss i en omvälvande tid, men företagens starka balansräkningar, låga räntor och en måttlig tillväxt gör att vi ser med tillförsikt an på 2017 som transaktionsår. Även om årets första kvartal kommer att vara lugnt, så tror vi på en ökad aktivitet från andra kvartalet och framåt, både i Sverige och globalt, säger Anders Fast, Managing Partner på advokatbyrån Baker McKenzie i Stockholm.

Sverige attraktivt
Baker McKenzies och Oxford Economics rapport sammanfattar även 37 länders nuvarande ekonomiska förhållanden och rankar dem enligt en ”Transactions Attractiveness Indicator” i syfte att kartlägga hur attraktivt respektive land är för företagstransaktioner och börsnoteringar. Sverige behåller sin femteplats efter Hong Kong, Singapore, Schweiz och Nederländerna. Till några av de faktorer som gör Sverige attraktivt hör den låga kreditrisken, effektivitet i förvaltningen, legal struktur och att det är lätt att göra affärer här.

– Vi har ett mycket bra investeringsklimat i Sverige med ordning och reda i den offentliga ekonomin, en stark entreprenörsanda och know-how vilket leder till att det finns många tillväxtföretag. Det gör Sverige till ett attraktivt land, säger Anders Fast.Trots rapportens optimism poängterar Baker McKenzie och Oxford Economics att prognosen bland annat förutsätter en bra dialog mellan EU och UK, att den nya USA-administrationen antar en mindre protektionistisk hållning kring internationell handel än vad som kanske befaras, att Kina hanterar sin övergång till en mogen ekonomi och att eurozonens ekonomiska återhämtning fortsätter. Via rapporten kan läsaren få tillgång till ett digitalt verktyg som prognostiserar transaktioner, IPO-värden och volymer givet olika scenarios som stärker eller hotar den globala ekonomin.

För mer information, läs hela rapporten här och ta del av landsspecifik data här. För åtkomst till interaktivt verktyg se denna länk.

Anders Fast, Managing Partner, Baker McKenzie Stockholm, tfn 08-566 177 92, anders.fast@bakermckenzie.com

Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker McKenzie Stockholm, tfn 070-318 90 43, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie fler än 13 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem. www.bakermckenzie.com

Om Global Transactions Forecast
Oxford Economics have used statistical techniques to estimate the historic relationship between M&A and IPO activity and key drivers, such as GDP growth, equity prices, trade flows, money supply, legal structure and property rights and freedom to trade. Based on their forecasts for GDP growth along with anticipated changes to the other criteria in each of the 37 markets has allowed OE to project the future value of M&A and IPO transactions. These predictions have also benefitted from Baker & McKenzie partners around the world giving their views on the latest trends in their market and the likely evolution of transactions in their country. In estimating global transactional activity, the forecast uses data on completed deals rather than announced deal values. From an analytical modeling perspective, it makes more sense to use completed deals for forecasting as it reflects actual outcomes. When calculating estimations, Oxford Economics grouped countries according to standard IMF classifications.