Sverige ett av världens mest attraktiva länder för M&As och börsnoteringar

Sverige är det femte mest attraktiva landet för förvärv och fusioner samt börsnoteringar (IPOs), sett till 37 undersökta länder världen över. Värdet av fusioner och förvärv i landet beräknas år 2017 uppnå 22 miljarder dollar. Det visar Global Transaction Forecast, en ny rapport med trender och prognoser inom området, som har tagits fram av Baker & McKenzie Advokatbyrå och Oxford Economics. Den globala transaktionsvolymen samt antal börsnoteringar förväntas öka till 2017-2018.

Till några av de faktorer som gör Sverige attraktivt och ger en topp fem-placering hör den nationella kreditrisken, förvaltningens effektivitet, legal struktur och att det är lätt att göra affärer här. Högst rankas Hong Kong, följt av Singapore, Schweiz och Nederländerna.

– Detta är en kvittens på det synnerligen goda investeringsklimat som råder i Sverige, säger Carl Svernlöv, partner på Baker & McKenzie Advokatbyrå.

Transaktionstopp i Sverige 2017
Sett till antalet transaktioner i Sverige förväntas en minskning från 437 transaktioner 2014 till 359 år 2015. Det totala värdet bedöms dock ligga relativt stabilt. År 2014 var det totala värdet på alla transaktioner 15,8 miljarder USD medan värdet väntas uppgå till 15,3 miljarder USD 2015.

År 2016 väntas aktiviteten på transaktionsmarknaden ta fart igen, för att nå en topp 2017. 2017 väntas det totala värdet på alla transaktioner uppgå till 22 miljarder USD och det totala värdet på alla svenska börsnoteringar uppgå till 3,6 miljarder USD. Antalet förvärv väntas uppgå till 579 år 2017.

Aktiepriserna förväntas därefter falla på aktiemarknaderna i Västeuropa under 2018 , vilket leder till färre transaktioner, säger Carl Svernlöv.

Stark global ökning
Globalt sett väntas transaktionerna öka de närmaste tre åren för att nå en topp 2017 på utvecklade marknader och 2018 på tillväxtmarknader. De sektorer som väntas vara mest aktiva är hälso- och sjukvård, läkemedel, konsumtionsvaror, telekom och finans.

Trender som påverkar transaktionsklimatet
De sex makroekonomiska trender som spelar en stor roll för antalet förvärv och fusioner samt börsnoteringar, är en expansiv penningpolitik, normalisering av affärsklimat, en stark US-dollar, en avmattning i den kinesiska ekonomin, låga men stigande oljepriser samt strukturella reformer.För mer information, läs hela rapporten här.

Carl Svernlöv, partner, Baker & McKenzie Advokatbyrå, tfn 08-566 177 07, carl.svernlov@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie Advokatbyrå, tfn 070-318 9043, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie över 11 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder.
I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991.

Baker & McKenzie KB is a member of Baker & McKenzie International, a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm.