Sverige fortsatt populärt för kinesiska direktinvesteringar

I Sverige ökade de kinesiska direktinvesteringarna med 186 procent under 2018 jämfört med 2017. Samtidigt minskade de kinesiska direktinvesteringarna kraftigt i Europa och Nordamerika till följd av investeringsrestriktioner och kontroller. Det visar en ny rapport från advokatbyrån Baker McKenzie och analysföretaget Rhodium Group.

I Sverige ökade de kinesiska direktinvesteringarna till 4,05 miljarder US-dollar 2018, från 1,41 miljarder US-dollar 2017. Zhejiang Geely Holding Groups investering i AB Volvo var den enskilt största kinesiska direktinvesteringen i Sverige under 2018 och uppgick till 3,5 miljarder US-dollar. China General Nuclear Power Corporation investerade stort i svenska kraftprojekt.

– Vi såg också ett antal mindre transaktioner i Sverige från kinesiska investerare. Intresset för svenska bolag och know-how är stort och jag tror att vi kommer se fler affärer i Sverige med kinesiska investerare under 2019, säger Anders Fast, Managing Partner på Baker McKenzie i Stockholm.

I Nordamerika föll de kinesiska direktinvesteringarna med 75 procent till 8 miljarder US-dollar under 2018. Hårdare investeringsrestriktioner och ett mer spänt förhållande mellan Kina och USA gjorde att de kinesiska direktinvesteringarna i USA minskade med 83 procent under förra året, till 4,8 miljarder US-dollar. De kinesiska direktinvesteringarna i Kanada ökade emellertid med 80 procent jämfört med 2017.

I Europa minskade de totala kinesiska direktinvesteringarna med 70 procent till 22,5 miljarder US-dollar 2018, även om investeringarna ökade i flera enskilda europeiska länder såsom Frankrike, Tyskland, Luxemburg och Sverige. Om man bortser från ChemChinas förvärv av Syngenta förra året som uppgick till 43 miljarder US-dollar, och som utgjorde den enskilt största affären under 2017, så minskade direktinvesteringarna i Europa med 40 procent under 2018.

Nya regler kring kontroll av investeringar drabbade planerade kinesiska förvärv, vilket ledde till minst 21 avbrutna transaktioner under 2018, varav 7 i Europa och 14 i Nordamerika.

www.bakermckenzie.com/en/newsroom/2019/01/chinese-fdi

Anders Fast, Managing Partner, Baker McKenzie Stockholm, tfn 08-566 177 92, anders.fast@bakermckenzie.com

Jenny Bildsten, marknadschef, Baker McKenzie, tfn 070-318 9043, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie fler än 13 000 medarbetare på 78 kontor i 47 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991.