Balco Group förvärvar Suomen ohutlevyasennus Oy

och genomför en mindre riktad nyemission

Balco Group AB har idag ingått avtal om och slutfört förvärv av sextio (60) procent av aktierna i Suomen ohutlevyasennus Oy, ett finländskt totalentreprenad- och fasadbolag. Tillträde har skett i dag. Köpeskillingen betalas delvis kontant och delvis genom en riktad nyemission av aktier i Balco Group till säljarna av Suomen ohutlevyasennus Oy. Förvärvet förväntas att konsolideras från den 1 mars 2024 och väntas bidra positivt till vinst per aktie under helåret 2024.

Genom förvärvet stärker Balco Group ytterligare sin position på den finländska marknaden och utökar utbudet inom segmentet renovering samt inom totalentreprenad och grön transformering. Förvärvet stärker även Balco Groups marknadsposition i Norden i linje med koncernens långsiktiga strategi. Balco Groups senaste förvärv Riikku är en stor leverantör till Suomen Ohutlevyasennus. och tillsammans leder de båda förvärven till att koncernen etablerar sig som ledande aktör i Finland.

Suomen ohutlevyasennus Oy grundades 1984 och är ett totalentreprenadföretag med fasadrenovering som expertområde. Projekten omfattar i huvudsak fasadrenovering med tilläggsisolering samt ofta montering av balkonginglasning. Över 90 procent av bolagets omsättning kommer från renoveringssegmentet och kunderna utgörs av bostadsrättsföreningar och byggföretag. Bolaget ligger i Åbo, Finland och omsatte drygt 11 MEUR under 2023 med en högre rörelsemarginal än Balco Groups under flera års tid. Suomen ohutlevyasennus kommer fortsatt att drivas av delägarna Jukka Stam och Mikko Jokinen.

Genom förvärvet av Suomen Ohutlevyasennus tar vi en ledande marknadsposition i Finland. Förvärvet är i linje med koncernens långsiktiga strategi att bli det självklara valet för balkonglösningar i Norden och norra Europa.  Vi ser också goda synergier mellan Suomen Ohutlevyasennus verksamhet och vårt andra finska bolag Riikku. De två företagen samarbetar redan idag i flera renoveringsprojekt och vi ser goda tillväxtmöjligheter i framtiden.” säger Camilla Ekdahl, VD och koncernchef för Balco Group.

Den avtalade köpeskillingen finansieras dels med egen kassa och dels med nyemitterade aktier till Suomen ohutlevyasennus tidigare ägare. Balco Group har option att köpa resterande 40 procent av aktierna.

Mot bakgrund av att en del av köpeskillingen ska betalas med Balco Groups egna aktier har styrelsen, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 9 maj 2023, i dag beslutat om en riktad nyemission av sammanlagt 383 480 aktier i bolaget till säljarna i Suomen ohutlevyasennus Oy med betalning genom kvittning av revers utställd av Balco Group till säljarna. Teckningskursen för aktierna som emitteras till säljarna, som enligt aktieöverlåtelseavtalet ska motsvara den volymviktade genomsnittskursen för Balco Groups aktie under perioden 28 februari till 5 mars 2024, uppgick till 41,88 kronor per aktie.

Efter den riktade nyemissionen uppgår det totala antalet aktier och röster i Balco Group till 23 021 648 aktier och röster. Aktiekapitalet ökar till 138 135 309,99 kronor.

Camilla Ekdahl, VD och koncernchef
camilla.ekdahl@balco.se

Michael Grindborn, CFO och IR-chef

Balco Group är marknadsledande inom balkongbranschen där vi utvecklar, tillverkar, säljer och ansvarar för installation av egentillverkade öppna och inglasade balkongsystem. Koncernens kundanpassade produkter bidrar till ökad livskvalitet, trygghet och till en värdeökning för de boende i flerbostadshus, dessutom genererar Balco Groups standardiserade inglasningar sänkt energiförbrukning. Företaget, som grundades i Växjö 1987 och har cirka 700 anställda, är marknadsledare i Norden och är verksam på ett flertal marknader i norra Europa. Omsättningen under 2023 uppgick till 1 215 MSEK. Balco är noterat på Nasdaq Stockholm.