BANBRYTANDE RENOVERINGSPROJEKT BLIR BALCOS STÖRSTA AFFÄR I NEDERLÄNDERNA

VvE Mozartflat i staden Tilburg, NL, består av 256 lägenheter, varav hälften är bostadsrätter och hälften allmännyttans hyresrätter. 16-våningshuset ska nu renoveras med Balcos energibesparande Klimatvägg. Projektet kommer att vara det första i sitt slag i Nederländerna och Balcos största i landet med ett ordervärde på 31,2 MSEK.

Det totala projektet som är på 8 MEUR subventioneras till viss del av kommunen, och finansieras i övrigt med lån från Nationaal Warmtefonds, vars uppgift är att tillhandahålla finansiering med låg ränta för energibesparingar och hållbarhetsrenoveringar till privatpersoner och privata ägarföreningar. Den energibesparing som Balcos produkter ger innebär att husägare kvalificerar sig för de fördelaktiga lånen.

En viktig del av Nederländernas hållbarhets- och energipolitik är att minskar användningen av naturgas som energikälla och satsa på CO2-neutrala byggnader. Renoveringen av Mozartflat kommer att innebära att huset tas bort från naturgasnätet, där Balcos Klimatvägg ingår som en integrerad del. Detta har resulterat i att projektet har erkänts som en innovativ testplats för framtida renoveringar och naturgasfria byggnader i Nederländerna.

#Mozartflat-ordern är det senaste banbrytande kontraktet för Balco AB i Nederländerna. Balco-metoden, som är så välkänd på våra kärnmarknader i Skandinavien, har upplevt en våg av intresse i Nederländerna där bostadsrättsföreningar insett fördelarna med lösningen. Mozartflat är det första av ett antal spännande nederländska projekt som vi framöver förväntar oss kunna lägga till vår orderstock, säger Kenneth Lundahl, koncernchef för Balco Group.

Arbetet med renoveringen av Mozartflat påbörjas under tredje kvartalet 2020 och beräknas att slutföras under 2021.

Johan Fälth, Export- och marknadsdirektör,
073-345 61 25,