God orderingång och fortsatt omsättningstillväxt

Fjärde kvartalet: oktober – december

• Nettoomsättningen uppgick till 304,2 MSEK (283,7), en ökning med 7,3 procent eller 20,5 MSEK.
  • Orderingången uppgick till 305,0 MSEK (296,4), en ökning med 2,9 procent.
  • Orderstocken ökade med 0,8 MSEK, under kvartalet och uppgick till 1 203,5 MSEK vid kvartalets slut.
  • Rörelseresultatet uppgick till 27,0 MSEK (26,3), en ökning med 2,8 procent. Justerat rörelseresultat uppgick till 41,6 MSEK (37,4) en ökning med 11,0 procent
  • Resultat efter skatt uppgick till 19,0 MSEK (20,0), en minskning med 1,0 MSEK.
  • Resultat per stamaktie uppgick till 0,86 SEK (1,09), före och efter utspädning.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 29,5 MSEK (138,4).
  • Anpassningen till de nya redovisningsreglerna enligt IFRS 15 har minskat kvartalets omsättning med 4,4 MSEK och rörelseresultatet med 1,7 MSEK. Jämförelsetalen har inte omräknats.

Helåret januari – december

• Nettoomsättningen uppgick till 1 058,1 MSEK (989,0), en ökning med 7,0 procent eller 69,1 MSEK.
  • Orderingången uppgick till 1 003,1 MSEK (1 113,5), en minskning med 9,9 procent.
  • Orderstocken minskade med 34,8 MSEK, motsvarande 2,8 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 105,6 MSEK (92,3), en ökning med 14,4 procent. Justerat rörelseresultat uppgick till 120,2 MSEK (116,7) en ökning med 3,0 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 76,8 MSEK (37,7), en ökning med 104 procent.
  • Resultat per stamaktie uppgick till 3,67 SEK (2,43), före och efter utspädning.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 49,9 MSEK (182,9).
  • Anpassningen till de nya redovisningsreglerna enligt IFRS 15 har minskat årets omsättning med 21,8 MSEK och rörelseresultatet med 9,4 MSEK. Jämförelsetalen har inte omräknats.
  • Styrelsens förslag till årsstämman 2019 är att en utdelning om 2,00 SEK per aktie lämnas för verksamhetsåret 2018.

Händelser i fjärde kvartalet och efter kvartalets utgång

• Balco har förvärvat och tillträtt samtliga aktier i TBO-Haglinds AB i slutet av det fjärde kvartalet. Omsättningen per år i det förvärvade bolaget uppgår till cirka 130 MSEK och förväntas bidra positivt med 0,50 kr i vinst per aktie under 2019. TBO-Haglinds AB har inte påverkat Balcos orderingång, omsättning och resultat under 2018.

En telefonkonferens hålls idag den 22 februari klockan 09:00 (CET) då vd och koncernchef Kenneth Lundahl och CFO Fredrik Hall presenterar rapporten och svarar på frågor. För deltagande, vänligen ring in på:

• SE: +46 8 519 993 83 eller
  • UK: +44 333 300 92 73
  • US: +1 646 722 49 57

Kenneth Lundahl, vd och koncernchef, 070-630 20 57
Fredrik Hall, CFO, 070-392 77 30
Cecilia Lannebo, IR-ansvarig, 072-220 82 77, cecilia.lannebo@balco.se

Balco är ett tillväxtbolag som erbjuder innovativa, patenterade och energibesparande balkonglösningar av hög kvalitet. Bolagets kundanpassade produkter bidrar till en ökad livskvalitet, trygghet och värdeökning till boenden i flerbostadshus. Balco kontrollerar, genom en decentraliserad och effektiv försäljningsprocess, hela sin värdekedja – från produktion till leverans. Företaget, som grundades i Växjö 1987 och har över 300 anställda, är marknadsledare i Norden och är verksam på ett flertal marknader i norra Europa. Omsättningen under 2018 uppgick till 1 058 MSEK. Balco är noterat på Nasdaq Stockholm.