Nya samarbeten stärker Balcos hållbarhetsarbete

Certifieringar och medlemskap är viktiga incitament för att pusha Balco Groups hållbarhetsarbete. Genom tre nya samarbeten får Balco nu tillgång till värdefull benchmarking och kunskap samtidigt som kraven på transparens ökar i bolaget.

UN Global Compact

Under året har Balco Group gått med i UN Global Compact. Koncernen tar därmed tydlig ställning i frågor som rör mänskliga rättigheter, sociala förhållanden, miljöansvar och rätten att bilda fackföreningar.

Sweden Green Building Council

Som balkongbranschens största spelare ser Balco Group ett stort värde i att ingå i Sveriges ledande medlemsorganisation för hållbart samhällsbyggande. Utöver tillgång till landets samlade expertis får Balco möjlighet att påverka i frågor om det bolaget kallar ”gröna fastigheter”.

Nasdaq ESG Transparency Partner

Balco välkomnar ett externt intresse för det som bolaget gör inom miljö, sociala frågor och styrning av bolaget. Med Nasdaq-certifieringen visar Balco Group både på engagemang och transparens i hållbarhetsfrågor.

– Att vi har ögonen på oss från externa parter ökar vårt fokus ytterligare i hållbarhets­arbetet. Det bidrar också med nya perspektiv som driver oss framåt. Därför väljer vi att samarbeta med de viktigaste aktörerna i ESG-frågor, säger Johan Fälth, hållbarhets­ansvarig på Balco.

Kenneth Lundahl, vd och koncernchef
kenneth.lundahl@balco.se

Michael Grindborn, CFO och IR-chef

Johan Fälth, Hållbarhetsansvarig
johan.falth@balco.se

Balco är ett tillväxtbolag som erbjuder innovativa, patenterade och energibesparande balkonglösningar av hög kvalitet. Bolagets kundanpassade produkter bidrar till en ökad livskvalitet, trygghet och värdeökning till boenden i flerbostadshus. Balco kontrollerar, genom en decentraliserad och effektiv försäljningsprocess, hela sin värdekedja – från produktion till leverans. Företaget, som grundades i Växjö 1987 och har cirka 500 anställda, är marknadsledare i Norden och är verksam på ett flertal marknader i norra Europa. Omsättningen under 2020 uppgick till 1 200 MSEK. Balco är noterat på Nasdaq Stockholm.