Kommuniké från årsstämma den 16 april 2008

Utdelning 6:50
Årsstämman fastställde utdelningen för räkenskapsåret 2007 till 6:50 kronor per aktie. Som avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning fastställdes måndagen den 21 april 2008. Utbetalning beräknas ske genom VPC:s försorg torsdagen den 24 april 2008.

Styrelse och dess arvode
Till styrelseledamöter omvaldes Martin Svalstedt, Lars-Åke Helgesson, Svend Holst-Nielsen, Bengt A Dahl, Mikael Jonson, Cecilia Geijer samt Nils-Erik Danielsson samt nyvaldes Ann-Christin Edling-Jönsson.

Ann-Christin Edling-Jönsson är VD för Departments & Stores Europé AB som ingår i RNB Retail and Brands. Ann-Christin ingår också i RNBs företagsledning och har bland annat haft olika ledande befattningar inom Polarn O. Pyret

Vid ett konstituerande styrelsesammanträde i anslutning till bolagsstämman omvaldes Martin Svalstedt till styrelseordförande i Ballingslöv International AB.

Arvode till styrelsen skall utgå med totalt 1 425 000 kronor att fördelas med 325 000 kronor till ordföranden och 150 000 kronor vardera till övriga bolagsstämmovalda ledamöter. Ett särskilt arvode till ledamöter i styrelsens revisionsutskott respektive ersättningsutskott skall utgå med belopp om 200 000 kronor. Beslutet innebär en höjning med 50 000 kronor efter vilken utskottsordförande erhåller 50 000 kronor per år och övriga utskottsledamöter 25 000 kronor per år. Detta innebär att styrelse¬arvodet lämnas oförändrat med undantag att ersättning för utskottsarbetet höjs med totalt 50 000 kronor för att motivera den ökade arbetsbelastningen.

För 2008 års valberedning skall följande gälla:

Inför årsstämman 2009 tillsätts en valberedning, benämnd 2009 års valberedning, genom att de fyra största aktieägarna, vid utgången av tredje kvartalet 2008 utser var sin representant som, tillsammans med styrelsens ordförande, skall utgöra valberedning. Om någon av de fyra största aktieägarna avstår från att utse en representant till valberedningen tillfaller denna rätt den i storlek nästkommande aktieägaren. Ordföranden för valberedningen väljs av dessa egna ledamöter, dock skall inte styrelsens ordförande vara ordförande för valberedningen.

Namnet på de fyra representanterna, vem de representerar och vem som utsetts till ordförande för valberedningen skall offentliggöras så snart representanterna har utsetts, dock, om möjligt, senast sex månader före årsstämman 2009. Ingen särskild ersättning skall utgå för arbete i valberedningen.

Om en aktieägare som utsett en representant till valberedningen väsentligt minskar sitt aktieinnehav i Ballingslöv International AB, skall den av aktieägaren utsedda representanten ställa sin plats i valberedningen till förfogande. Om en ledamot av valberedningen av detta eller annat skäl lämnar valberedningen, skall i samråd med dess kvarvarande ledamöter, någon annan stor aktieägare utse representant att utgöra ledamot av valberedningen.

Valberedningen skall utarbeta förslag att läggas fram för årsstämman 2009 rörande
(i) stämmoordförande, (ii) val av styrelse, (iii) styrelsearvode, (iv) arvodering av revisorer samt (v) utseende av valberedning inför årsstämman 2010.

Aktiesplit
Årsstämman beslutade om aktieuppdelning (s k split) enligt följande:

Varje aktie delas upp i tre aktier, varefter bolaget kommer att ha sammanlagt 32 177 274 aktier

Styrelsen bemyndigas att fastställa den dag då uppdelningen skall verkställas, dock skall sådan dag infalla före avstämningsdagen för nästa årsstämma

Motivering till uppdelning av aktier är för att öka likviditeten i bolagets aktie

Stämman beslutade vidare att Ballingslöv International AB:s verkställande direktör bemyndigas att vidta de justeringar i beslutet ovan som kan visa sig erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket eller VPC AB.

Riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade fastställa följande riktlinjer för ersättning till bolagsledningen:

Ballingslöv skall erbjuda en marknadsmässig totalkompensation som möjliggör att ledande befattningshavare kan rekryteras och behållas. Kompensationen till bolagsledningen skall bestå av fast lön, rörlig ersättning, pension samt övriga ersättningar. Även långsiktiga incitamentsprogram kan förekomma längre fram.

Den fasta lönen skall beakta den enskildes ansvarsområden samt erfarenhet och omprövas varje år. Rörlig ersättning är beroende av individens uppfyllelse av kvantitativa och kvalitativa mål. För verkställande direktören kan den rörliga lönen uppgå till högst 50 procent av den fasta lönen. För andra ledande befattningshavare varierar den rörliga lönen beroende på befattning och avtal och kan som högst uppgå till 30 procent av den fasta lönen.

Pensionsvillkoren skall vara marknadsmässiga i förhållande till vad som gäller för motsvarande befattningshavare på marknaden och skall baseras på avgiftsbestämda lösningar. Pensionsålder skall vara 65 år.

Med bolagsledningen avses verkställande direktören och övriga medlemmar av koncernledningen.

Ballingslöv den 16 april 2008

Styrelseordförande VD och koncernchef