PRESSMEDDELANDE - Kommuniké från årsstämma den 17 april 2007 Ballingslöv International AB (publ)

Utdelning 4:50
Årsstämman fastställde utdelningen för räkenskapsåret 2006 till 4:50 kronor per aktie. Som avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning fastställdes fredagen den 20 april 2007. Utbetalning beräknas ske genom VPC:s försorg onsdagen den 25 april 2007.

Styrelse och dess arvode
Till styrelseledamöter omvaldes Martin Svalstedt, Bengt A Dahl, Cecilia Geijer, Svend Holst-Nielsen, Lars-Åke Helgesson, Mikael Jonson, Aina Nilsson Ström och Nils-Erik Danielsson. Vid ett konstituerande styrelsesammanträde i anslutning till årsstämman valdes Martin Svalstedt till styrelseordförande i Ballingslöv International AB.

Årsstämman fastställde att arvodet till styrelsen utgår med totalt 1 375 000 kronor inkl kommittéarvoden att fördelas mellan ledamöterna enligt styrelsen beslut.

För 2008 års valberedning skall följande gälla.

Inför årsstämman 2008 tillsätts en valberedning genom att de fyra största aktieägarna, om de så önskar, under september 2007 utser var sin representant som, tillsammans med styrelsens ordförande, skall utgöra valberedning. Ordföranden för valberedningen väljs av dess egna ledamöter, dock skall inte styrelsens ordförande vara ordförande för valberedningen.

Namnet på de fyra representanterna, vem de representerar och vem som utsetts till ordförande för valberedningen skal offentliggöras så snart representanterna har utsetts, dock, om möjligt, senast sex månader före årsstämman 2008. Ingen särskild ersättning skall utgå för arbete i valberedningen.

Om en aktieägare som har utsett en representant till valberedningen väsentligt minskar sitt aktieinnehav i Ballingslöv International AB, skall den av aktieägaren utsedda representanten ställa sin plats i valberedningen till förfogande. Om en ledamot av valberedningen av detta eller annat skäl lämnar valberedningen, skall – i samråd med dess kvarvarande ledamöter – någon annan stor aktieägare utse representant att utgöra ledamot av valberedningen.

Valberedningen skall utarbeta förslag att läggas fram för årsstämman 2008 rörande
(i) stämmoordförande, (ii) val av styrelse och av revisor, (iii) styrelsearvode, (iv) arvodering av revisorer samt (v) utseende av valberedning inför årsstämman 2009.

Ballingslöv den 17 april 2007