• Baltex Natural AB/

Baltex och B&P Handelskompagni inleder säljsamarbete för denstorsäljande Tranbärsserien Naturens Skafferi på apotek och i fackhandel

Den 1 januari påbörjade Baltex sitt uppdrag med att vidareutveckla den ledande ställningen för B&P’s tranbärsserie Naturens Skafferi i hälsofackhandeln samt arbeta för att ta affären vidare till fler försäljningskanaler.

Det certifierade egenvårdsföretaget Baltex AB har avtalat om ett säljuppdrag med B&P Handelskompagnimed ambitionen att det skall utvecklas till ett djupare samarbete. Baltex kunnande och etableradenätverk inom hälsofackhandeln och apotek bedöms gynna försäljningen. B&P kan nu koncentrera sinaresurser på att vara kvalitetsleverantör av livsmedel till dagligvaruhandeln och storhushåll.

- ”Intresset för tranbärsprodukter ökar och vi ser goda möjligheter att bygga vidare på detframgångsrika koncept som gjort B&P’s Tranbärsserie Naturens Skafferi till ledande inomhälsofackhandeln. Genom konsumentens ökade kännedom om tranbär hoppas vi kunnaattrahera ännu fler användare genom utbildningsinsatser, kampanjer och en bredaredistribution. Segmentet kvinnohälsa är ett intressant område där vi har ambitioner att växa,säger Tomas Färnlöf, vd på Baltex AB.”

- ”Vi bedömer att Baltex dokumenterade försäljningsframgångar inom hälsofackhandel ochapotek ska gynna vår försäljning och ta vår tranbärsförsäljning till nya nivåer och nyadistributionskanaler. Valet av Baltex föll sig naturligt eftersom de visat på ett långsiktigtkvalitetstänkande genom att vara först ut med att bli certifierade”, säger Bosse Esbjörnsson,vd på B&P Handelskompagni AB.”

Baltex AB certifierades som första företag av branschorganisationen Svensk Egenvård sommaren 2010.Certifieringen är branschens sätt att möta allt hårdare krav från konsumenter, återförsäljare ochmyndigheter och utförs av oberoende LRQA Sverige AB, som ingår i koncernen Lloyd´s Register ocharbetar med certifiering.

B&P’s Tranbärsserie Naturens Skafferi innehåller drickfärdig och koncentrerad juice samt kosttillskott iform av kapslar och brustabletter. Produkterna har uppskattade hälsoegenskaper främst vid besvär iurinvägarna och är speciellt omtyckta för sitt höga innehåll av aktiva ingredienser.

För mer information kontakta gärna:

Tomas Färnlöf, vd Baltex AB, 070-491 76 86, tomas@baltex.se

Bosse Esbjörnsson, vd B&P Handelskompagni AB, 0708-10 30 10, bosse@bph.se, www.naturensskafferi.se

Baltex AB är ett privatägt och certifierat egenvårdsföretag som marknadsför och säljer licensierade produkter och egna varumärken.Egna varumärken är exempelvis Lactiplus, Lactistress, Lactitravel, Silicol och Hårkontroll. Bland agenturerna finns exempelvis Frukt &Fibrer, MethodDraine Detox, Perozin Medical Gel och Secuvie Therapeutic Skincare. Bolaget bildades 1990 och ingår i det nordiskanätverket Nordic Health Group med verksamheter i Sverige, Norge, Danmark och nära samarbeten i Finland.