Det är skillnad på kultur och kultur

Sommaren står på glänt och många planerar en utlandsresa under semestern. Årets trendspaningar visar att resenärer gärna prioriterar träning, fina stränder och god mat i valet av resmål. Bakteriefloran i nya maträtter kan dock ställa till det för svenska magar och för att minska risken att drabbas av turistdiarré kan magen förberedas med LactiTravels mjölksyrabakterier.

Shopping i London, vita stränder i Sydostasien, wifi på hotellet eller en charterresa med hälsofokus. Resetrenderna täcker in det mesta. Många ser dock mot långresorna och med dem kommer en helt annan matkultur än hemma.

Nästan alla svenskar tycker att maten är viktig i valet av resa. Att få uppleva andra smaker, kryddor och maträtter än det som finns i det svenska köket är en fantastisk upplevelse. Semestern kan dock få ett abrupt avslut om man drabbas av turistdiarré, något som dagligen drabbar 50 000 personer. Risken för smitta minskar betydligt genom att förbereda magen med mjölksyrabakterier, säger Stine Bergholtz, Produktchef för LactiTravel.

LactiTravel är kliniskt dokumenterad och innehåller fem miljarder mjölksyrabakterier från tre olika stammar kombinerat med mjölksyrajästen Saccaromyces Boulardi. Studier visar att LactiTravels stammar stabiliserar och bevarar en sund tarmfloran och att mjölksyrajästen minskar risken för turistdiarré.

Turistdiarré sprids via bakterier, virus, parasiter och andra mikroorganismer som finns i offentliga miljöer. Tvätta därför alltid händerna och torka dem ordentligt efter besök i dessa miljöer.

Fem tips för en lugn semestermage:

1.     Ät mat som är väl tillagad och uppvärmd.
2.     Undvik rå fisk, skaldjur och råa äggulor.
3.     Drick vatten som kommer från förseglade flaskor.
4.     Se upp för isbitar (som kan vara gjorda på kranvatten).
5.     Ät frukt, men skölj den i rent vatten och skala själv.

LactiTravel finns att köpa på apotek och i hälsobutiker för ca 119 kronor.

För mer information, vänligen kontakta:

Stine Bergholtz, Produkt- och kvalitetschef Baltex AB, 08-462 90 70, 070-799 38 49, stine@baltex.se

För bilder, samarbeten, tävlingar/utlottningar, vänligen kontakta:

Malin Jansson, Markadskommunikatör Baltex AB, 08-462 90 70, malin@baltex.se

Produkt och kvalitetsansvarig, 08-462 90 70, stine@baltex.se

Baltex Natural AB är ett egenvårdsföretag som marknadsför och säljer inlicensierade produkter och egna varumärken. Bolaget bildades 1990 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken såsom: LactiPlus, LactiStress, LactiTravel, Hårkontroll, Frukt&Fibrer, MethodDraine DETOX och ellen. För mer information, se www.baltex.se.