Viktigt genombrott för Lallemand/Rosell kring flera hälsopåståenden

Report this content

Probiotikatillverkaren Lallemand, leverantör av mjölksyrabakterier till drygt 30 länder runt om i världen och för de svenska varumärkena LactiPlus, LactiStress och LactiTravel har vunnit en viktig regulatorisk seger då kanadensiska myndigheter nu har godkänt hälsopåståenden för fem av Lallemands probiotiska formuleringar.

The Natural Health Products Directorate (NHPD), tillsynsmyndighet för naturliga hälsoprodukter i Kanada, har beviljat ​​specifika hälsopåståenden för områdena maghälsa, naturligt försvar och stress. Enligt Lallemand är detta en viktig milstolpe och ett resultat av många års arbete och forskning med ledande universitet och sjukhus. NHPD's erkännande belyser kvaliteten av vetenskaplig och klinisk data som stöder nytta och villkor för användning.

Den kanadensiska marknaden har liksom den svenska nått en mognad i kunskap och nytta med mjölksyrabakterier. Beslutet tros kunna driva såväl intresse för som försäljning av mjölksyrabakterier ytterligare framåt.

"Alltfler människor runtom i världen blir medvetna om hälsofördelarna med mjölksyrabakterier. Detta internationella godkännande ger ett ökat förtroende för effekterna och kvaliteten på våra produkter" säger Stine Bergholtz, Produkt- och kvalitetschef på Baltex.

Modell för EFSA?

EFSA står för godkännandet av hälsopåståenden på den europeiska marknaden, och kanske kan NHPD’s arbete tjäna som modell också för företag och myndigheter på andra marknader. En av framgångsfaktorerna för att skapa tydlighet kring exempelvis dokumentation, är en god dialog mellan företag och myndigheter.

"Detta är ett gott exempel på hur myndigheter framgångsrikt samarbetar med lokala aktörer", avslutar Stine Bergholtz.

NHPD har godkänt ansökningar för följande LALLEMAND-produkter:

• ProbioKid: "Hjälper till att stärka kroppens naturliga försvar hos barn." (ClaimNPN 80.019.993).
  • LactiStress / Probio'Stick: "Hjälper till att minska stress-relaterade gastrointestinala komplikationer som illamående." (ClaimNPN 80.021.343).
  • LactiTravel / Protecflor: "hjälper till att minska risken för turistdiarré." (ClaimNPN 80.021.342).
  • Lacidofil: "Att återställa och upprätthålla tarmfloran", "Hjälper till att minska risken för antibiotika associerad diarré.
  • AAD (hos barn och ungdomar mellan 2 och 18 års ålder). "(ClaimNPN 80.020.017)
  • Lalflor (dospåsar eller kapslar) (Saccharomyces cerevisiae boulardii CNCM I-1079): "hjälper till att minska risken för antibiotika-associerad diarré. "(ClaimNPN 80.038.395).

Institut Rosell har nyligen bytt namn till Lallemand Health Solutions, och är en av världens ledande företag inom forskning, utveckling och tillverkning av probiotiska stammar och formuleringar för hälsa och välbefinnande.

För mer information, vänligen kontakta:

Stine Bergholtz, Produkt- och kvalitetschef Baltex AB, 08-462 90 70, 070-799 38 49, stine@baltex.se

Baltex Natural AB är ett egenvårdsföretag som marknadsför och säljer inlicensierade produkter och egna varumärken. Bolaget bildades 1990 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken såsom: LactiPlus, LactiStress, LactiTravel, Hårkontroll, Frukt&Fibrer, MethodDraine DETOX och ellen. För mer information, se www.baltex.se.

Taggar: