Baltic Horizon Fund köper shoppingcentret Galerija Centrs i Riga, Lettland

Report this content

Northern Horizon Capital AS som är förvaltningsbolag för Baltic Horizon Fund har skrivit avtal med Linstow AS om att köpa 100% av aktierna i Tampere Invest SIA som äger shoppingcentret Galerija Centrs mitt i Riga. Köpeskillingen är 75 miljoner euro vilket motsvarar en uppskattad initial direktavkastning på 6,7%. Köpet förväntas slutföras i början av juni 2019.

Fastigheten Galerija Centrs ligger på Audejugatan 16, 1050 i Rigas gamla stad, bredvid operan. Fastigheten, som utgör ett kvarter i gamla stan, har 5 våningar och består av två huskroppar som binds samman av en passage med glastak. Ursprungligen öppnat 1938 som Arméns varuhus, renoverades detta shoppingcenter i förstklassigt läge 2006 då det också byggdes ut. Fastighetens uthyrningsbara yta är 20 073 m2. Nyckelhyresgästerna är bland andra H&M, RIMI, Massimo Dutti, Douglas, Lindex, Esprit, Gant, Marc O’Polo, Max Mara Weekend m.fl. På 5e våningen finns ett hälsocenter, en skönhetssalong och ett gym.

"Vi är mycket nöjda att vi kan lägga till en sådan stabilt kassaflödesgenererande, historisk fastighet i vår portfölj. Efter köpet så äger fonden strategiskt en centralt belägen detaljhandelsfastighet mitt i centrum av varje huvudstad i Baltikum: Galerija Centrs i Riga, Postimaja i Tallinn och Europa Shopping Center i Vilnius. Med den positionen är det vår målsättning att vara en långsiktig partner för de främsta handlarna i Baltikum, de som strävar efter att utveckla sina nuvarande och nya varumärkesportföljer. Med köpet så kommer Baltic Horizon Fund också bli den största diversifierade kommersiella fastighetsinvesteringsfonden i Baltikum med närmare 350 miljoner euro i förvaltade tillgångar", kommenterade fondförvaltaren Tarmo Karotam.

Som en del av transaktionen har Linstow AS förbundit sig att teckna fondandelar för 4 miljoner euro. Förvaltningsbolaget förbinder sig att emittera nya fondandelar i det antal som motsvarar teckningsbeloppet dividerat med det senaste nettoandelsvärdet per andel innan köpet slutfördes. Detta genom en riktad emission. Emissionen och noteringen av de nya andelarna förväntas genomföras snart efter att köpet slutförts.

Fonden Baltic Horizon är en reglerad investeringsfond med slutet avtal registrerad i Estland den 23 maj 2016. Baltic Horizons fondandelar är även noterade på Nasdaq Stockholm. Den första börsdagen på Nasdaq Stockholm var 23 december 2016. Detta var första gången som ett värdepapper noterat på Nasdaq Tallinn samtidigt var noterat på Nasdaq Stockholm. Baltic Horizon är också den första ackrediterade investeringsförvaltaren (AIF) på listan över alternativa investeringsfonder på Nasdaq Stockholm. Baltic Horizon styrs av Northern Horizon Capital AS, ett dotterbolag till Northern Horizon-koncernen. Northern Horizon Capital AS är en alternativ investeringsfondansvarig som övervakas av Estlands finansinspektion.

För mer information kontakta.

David Hesselman
Hesselman kommunikation AB