Ökat samarbete nödvändigt för att hantera miljöolyckor i Östersjön

Pressinformation 2011-11-30

Nu på torsdag den 1 december samlas en rad olika företrädare för att i Europaparlamentet diskutera maritim säkerhet och miljöskydd i Östersjön. Samtidigt i Bryssel undertecknar de politiska företrädarna bakom Baltic Master II en vision för hur lokala och regionala aktörer kan arbeta med dessa frågor i framtiden.

EU-projekten Baltic Master I och II, med över 40 partners från 9 länder, har sedan 2005 arbetat aktivt med att öka den maritima säkerheten och beredskapen runt om Östersjön. Med visionen vill politikerna signalera behovet av bättre beredskap inför framtida miljöolyckor i Östersjön.

– Samtliga kommuner med kust mot Östersjön behöver uppdaterade beredskapsplaner som kontinuerligt testas genom samverkansövningar med andra. Det är genom att vara förberedda som vi framgångsrikt kan hantera en olycka, säger Peter Jeppsson (S), riksdagsledamot och ordförande i politiska kommittén för Baltic Master II.

Läs hela visionen på http://www.balticmaster.org/vision

Vid frågor vänligen kontakta:

Peter Jeppsson (S), riksdagsledamot och ordförande i politiska kommittén för Baltic Master II, 08-786 44 70, peter.jeppsson@riksdagen.se

Magnus von Schenck, projektledare Baltic Master II, 0766-36 29 63, magnus.vonschenck@regionblekinge.se

Baltic Master II är ett flaggskeppsprojekt inom EU:s Östersjöstrategi, som samlar länderna runt Östersjön. Projektet syftar till att förbättra sjösäkerheten genom att förena lokala och regionala perspektiv och samarbeta över gränserna. Projektet arbetar med att öka förmågan att från land ta hand om oljeutsläpp såväl som att arbeta för att förebygga föroreningar från sjöfarten. Region Blekinge är leadpartner.

Taggar: