Bambuser AB publicerar bokslutskommuniké för 2019

15 597 295 7 898 091 15 597 295 7 898 091
  • Genomsnittligt antal anställda

Väsentliga händelser andra halvåret

• Riktad emission om ca 21 Mkr beslutades vid bolagsstämman 23 augusti 2019.
  • Vid bolagsstämman den 23 augusti 2019 valdes Carl Kinell till styrelseledamot.
  • Apportemission avseende förvärv av rörelse från Viddget AB och Viddget Holding AB.
  • Bolaget lanserade produkten  Live Video Shopping den 26 september 2019.
  • Under året har bolaget ingått ett antal kommersiella avtal avseende Live Video Shopping med varumärken och e-handlare såsom NA-KD, H&M-ägda Monki, CAIA Cosmetics, Lyko, Stronger, Soft Goat, LUISAVIAROMA, samt Kicks.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Ett nytt advisory board instiftades tillsammans med bl.a. Den Digitala Draken. Den Digitala Draken (digitaladraken.com), är bland de mest erkända rösterna som lyfter trender och innovation från världens största internetekonomi. Genom ett unikt expertnätverk med djupa insikter kring e-handel, användartrender och digitalisering i öst, agerar de även som rådgivare för stora västerländska bolag kring frågor som rör Asien och innovation, nu senast med uppstarten av Scanias innovationslabb i Kina.
  • Bolaget ingick ytterligare kommersiellt avtal avseende Live Video Shopping med Soft Goat.
  • Styrelsen meddelade den 21 januari att Bolaget avser att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare om cirka 100 MSEK (”Företrädesemissionen”) i syfte att expandera verksamheten inom live video shopping-segmentet. Bambuser har på förhand erhållit teckningsåtaganden om cirka 52 MSEK från ett antal större befintliga aktieägare.
  • Bolaget och LUISAVIAROMA samarbetade kring en exklusiv liveshow under New York Fashion Week.
  • Bambuser har rekryterat Anna Kult som Chief Operating Officer (COO) och Oscar Samuelsson som Chief Brand Officer (CBO). I samband med detta kliver Sophie Abrahamsson, tidigare CBO, in i nya rollen som Chief Marketing Officer (CMO).

VD har ordet

2019 har präglats av ett stort fokus på att börja leverera på den nya inriktningen som jag inledde strax efter att ha tagit över vd-rodret 2018. Under året har vi byggt Live Video Shopping, som är den första produktifieringen av Bambusers prisbelönta streamingteknik. Produkten, som riktar sig mot retail och e-handel, lanserades framgångsrikt i slutet av september och har därmed inte hunnit generera några betydande intäkter under 2019. Vi är mycket stolta över att vi under den korta tiden redan slutit avtal med varumärken som Monki, NA-KD, Caia Cosmetics, Luisaviaroma, Lyko, Kicks, Stronger och Soft Goat.

Efter att av media ha kallats “börsfloppen” och “krisbolaget”, lyckades vi vända Bambuser från ett bolag utan vare sig en särskilt attraktiv produkt eller strategisk inriktning till att bli ett av de mest omskrivna teknikbolagen de senaste månaderna. Bambuser Live Video Shopping har redan uppmärksammas av The New York Times, Forbes och Vogue Business, för att nämna några.

Blickar man historiskt, har Bambuser alltid varit en pionjär, men aldrig lyckats tajma marknaden rätt. Vi identifierade två stora trender när vi gav oss in på detta produktområde: ökade tittarsiffror på live-video världen över, samt den växande e-handeln. Trender som möjliggör Live Video Shopping, och denna gång hämtade vi inspiration från världens största e-handelsmarknad, Kina. Dock bygger vår produkt på en västerländsk funktionalitet och användarupplevelse. Vi har med andra ord tagit öst till väst.

Under 2019 genomförde vi två emissioner och ett rörelseförvärv samt stärkte teamet med nyckelrekryteringar för att kunna bygga och lansera vår nya produkt. Men då intresset visade sig väldigt stort världen över, både från såväl kunder som media till potentiella investerare, insåg vi snabbt att det behövdes ytterligare kapital för att klara av att leverera samt bygga produkten och bolaget. Så, under 2020 ser vi fram emot att välkomna såväl nya kunder och kollegor som investerare.

Vårt fokus kommer att ligga på att skapa västvärldens bästa produkt för liveshopping, växa med fler kunder och återuppta Bambusers storhet som världsledande bolag inom livestreaming. Det kommer innebära att vi måste rusta organisationen, ingå strategiska partnerskap för att hjälpa oss skala och planera en eventuell utlandsexpansion, samt fortsätta positionera verksamheten mot framtida tillväxt och lönsamhet.

Sist men inte minst, vill jag passa på att tacka våra ägare för deras förtroende i Bambuser genom åren. Detta är ett kvitto på att vi gör ett bra arbete och utför saker på rätt sätt och om ni frågar mig som vd så har vi bara skrapat på ytan.

Maryam Ghahremani, VD, Bambuser AB

Rapporten finns på www.bambuser.com/ir.

Rättelse av delårsrapport januari-juni 2019

Rättelse av delårsrapport för perioden januari till juni 2019 har idag publicerats på bambuser.com/ir. Rättelsen avser en korrigering av tidigare felsummering avseende eget kapital.

Denna information är sådan information som Bambuser AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2020.

Maryam Ghahremani, VD | 070-872 02 66 | maryam@bambuser.com

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB | 011-323 07 32 | ca@skmg.se