Bambuser formar nytt Advisory Board — Kinaexperterna bakom Digitala Draken kliver in som strategiska rådgivare

Bambuser AB (publ) meddelar idag att bolaget har utsett ett nytt råd, så kallat Advisory Board. Nu ansluter Tom Xiong och Jacob Lovén, de erkänt ledande experterna inom trender, digitalisering och teknologi från Kina samt grundarna av Digitala Draken, som strategiska rådgivare åt bolaget.

Bambuser formar ett nytt råd, så kallat Advisory Board, som kommer att bestå av en handfull experter och representanter från olika delar av näringslivet. Syftet med det nyformade rådet är främst att bistå Bambusers styrelse och ledning med expertis inom tillväxtstrategier för Live Video Shopping, samt ge en opartisk återkoppling på bolagets kommande planer. Bolagets nyinrättade Advisory Board är inte kopplat till styrelsen och har inga formella befogenheter. Bambusers VD sätter agenda för samarbetet och följer upp med respektive person.

Två av rådgivarna kommer vara Tom Xiong och Jacob Lovén, entreprenörerna bakom den populära podcasten Den Digitala Draken (digitaladraken.com), vilka är bland de mest erkända rösterna som lyfter trender och innovation från världens största internetekonomi. Genom ett unikt expertnätverk med djupa insikter kring e-handel, användartrender och digitalisering i öst, agerar de även som rådgivare för stora västerländska bolag kring frågor som rör Asien och innovation, nu senast med uppstarten av Scanias innovationslabb i Kina.

- Vi har sett hur livestreaming på några få år har gått från att inte finnas till att bli en av de primära drivkrafterna bakom tillväxten för e-handel i Kina. Genom att analysera mekanismerna bakom är det tydligt att trenden är global och kommer ha en disruptiv effekt på den västerländska marknaden. Därför har vi aktivt letat efter bolag i Europa och USA som också ser samma sak, säger Jacob Lovén, medgrundare av Den Digitala Draken.

- Live Video Shopping är förmodligen den största och mest disruptiva trenden e-handelsmarknaden kommer att exponeras för de närmaste åren. Vi tror att Bambuser-teamet är bäst positionerade för att verkligen kapitalisera på denna mångmiljard-möjlighet, givet sitt starka team och att vara först ut på marknaden med produkten, säger Tom Xiong, medgrundare av Den Digitala Draken.

2016 var livestreaming som e-handelskanal näst intill obefintlig i Kina men som under 2019 estimeras ha omsatt nästan 600 miljarder svenska kronor. Uppskattningsvis kommer över 500 miljoner av Kinas drygt 600 miljoner e-handelskonsumenter att titta på livestreaming redan 2020.

- Att få ta del av de insikter och den kännedom runt Live Video Shopping, som Digitala Draken besitter och att dra lärdom av en marknad som ligger fler år före kommer att vara avgörande för Bambuser. Detta är början på en otroligt spännande resa genom att knyta till sig Tom och Jacob för att ta del av deras kunskap och nätverk ger oss stora fördelar, säger Maryam Ghahremani, VD på Bambuser.

Maryam Ghahremani, VD | 0708 720 266 | maryam@bambuser.com

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB | 011 32 30 732 | ca@skmg.se

Denna information är sådan information som Bambuser AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 januari 2020.