Bambuser ingår avtal med schweiziska Homegate AG för livestreamade bostadsvisningar

Bambuser AB har ingått ett kommersiellt avtal med Homegate AG, Schweiz största bostadsportal  i syfte att lansera livestreaming för bostadsvisningar. Avtalet löper initialt i tolv månader och bygger på en fast månatlig licensavgift, samt en rörlig del beroende på användning. Det fasta värdet under avtalsperioden uppgår till 55,000 EUR (ca 604 000 kronor).

För ett halvt år sedan lanserade Bambuser sin nya produkt Live Video Shopping som erbjuder ett tryggt verktyg att kommunicera samt interagera live och kan därmed användas i många olika sammanhang där personlig interaktion är kritisk. Den 18 mars 2020 ingick Bambuser avtal med Sveriges största bostadsportal Hemnet för livestreaming av bostadsvisningar.

Bambuser har idag tecknat ett nytt avtal med Homegate avseende “Live for Real Estate”, en version av Live Video Shopping som är anpassad för fastighetsbranschen. Avtalet löper initialt i tolv månader och bygger på en fast månatlig licensavgift, samt en rörlig del beroende på användning. Den rörliga delen kan ej uppskattas i förväg då den är kundspecifik och drivs av en kombination av ett antal olika parametrar. Bland de parametrar som ingår är antal tittare och visningslängd, sändningar och sändningslängd, överförd datamängd, lagrad datavolym för tidigare utförda sändningar, önskad videokvalitet, samt eventuella tilläggstjänster. Det fasta värdet under avtalsperioden uppgår till 55,000 EUR (ca 604 000 kronor). Bambuser kan idag inte bedöma hur stor den fasta delen i avtalet utgör av det totala avtalsvärdet.

Homegate AG (homegate.ch) är Schweiz största bostadsportal med över nio miljoner besökare, 200 miljoner sidvisningar varje månad och erbjuder mer än 100 000 objekt i skrivande stund. Homegate består av 120 medarbetare med kontor i Zürich och Lausanne. Homegate kommer att erbjuda mäklare möjligheten att livestreama sina visningar från sin egen mobiltelefon. Spekulanter kan följa visningen digitalt och ställa frågor direkt till mäklaren under bostadsvisningen genom en chattfunktion.

- Vi är väldigt glada att få vår andra kund inom fastighetsbranschen på mindre än en månad. Det känns väldigt spännande att se hur interaktiva livestreamade bostadsvisningar på kort tid har blivit ett uppskattat komplement till de fysiska visningarna, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.

Denna information är sådan information som Bambuser AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-04-06.

Bambuser AB grundades 2007 som världens första företag med en plattform för interaktiv mobil live-video-sändning och är en ledande leverantör inom livevideosegmentet. Under 2019 introducerade Bambuser Live Video Shopping vilket möjliggör live shopping direkt på varumärkens hemsida. Bambuser är noterat på Nasdaq First North Growth Market och har huvudkontor i Stockholm.