Bambuser slutför förvärvet av Viddget och erhåller order från FirstBank

Bambuser slutför förvärvet av rörelsen från Viddget AB och Viddget Holding AB. Förvärvet avser en ”one-to-one video chat solution”, innefattande immateriella rättigheter, avtal och anställda. Vidare har bolaget erhållit en order från FirstBank, som är Viddgets i dagsläget största kund.

Viddget är en videolösning som möjliggör ett snabbt och enkelt videomöte på nätet utan behov av några installationer hos användaren. Viddgets kunder idag återfinns framförallt inom bank och finans där Viddget används för att erbjuda bankens kunder ett personligt möte på nätet direkt från bankens hemsida eller via förbokade möten. Viddgets styrka ligger i att lösningen från början är anpassad för att fungera med andra system och tjänster som t ex affärssystem, ordersystem, identifiering och digital signering. Viddget kan därför erbjuda en hel digital kundresa där registrering, order och signering sker, helt enkelt ett bankkontor på nätet utan restid eller köer.

“Jag är väldigt nöjd med vårt förvärv av Viddget. Deras lösningar passar väl in i vår långsiktiga ambition att bredda Bambusers erbjudande och bli ett globalt ledande videohus. Lika viktiga är kompetensen och erfarenheten hos de människor som blir en del av Bambuser genom detta förvärv,” säger Maryam Ghahremani, VD för Bambuser.

FirstBank är Viddgets största kund och använder Viddget för nyförvärv av konsumentkunder samt merförsäljning. Idag kan en kund skaffa ett nytt kreditkort, öppna ett bankkonto eller ansöka om ett konsumtionslån via Viddget. Bambuser har nu erhållit en order från Firstbank, för att genom Viddget uppnå en ytterligare förbättrad kundresa. Den stora vinsten för Firstbank blir att kunna erbjuda sina kunder en digital bankupplevelse från A till Ö.

Västra Hamnen Corporate Finance AB | tel: 040-20 02 50 | e-mail: ca@vhcorp.se

Maryam Ghahremani, VD | tel: 0708 720 266 | e-mail: maryam@bambuser.com

Om Bambuser AB

Bambuser är ett svenskt mjukvaruföretag som erbjuder B2B-lösningar för live-video. Sedan 2007 har bolaget utvecklat en plattform för interaktiva live-videosändningar som möjliggör live-streaming från mobiltelefoner och webbkameror till Internet. Genombrottet skedde 2010, då bolagets tjänst användes för att rapportera oroligheterna i Egypten under parlamentsvalet. Året efter, under den Arabiska våren, skapades videoklipp via Bambuser och användes i flera tv-sändningar över hela världen.

Jag är väldigt nöjd med vårt förvärv av Viddget. Deras lösningar passar väl in i vår långsiktiga ambition att bredda Bambusers erbjudande och bli ett globalt ledande videohus. Lika viktiga är kompetensen och erfarenheten hos de människor som blir en del av Bambuser genom detta förvärv.
Maryam Ghahremani, VD