Bambuser tecknar avtal med Intersport Sverige – Live Video Shopping kliver in i sportsegmentet

Bambuser AB har ingått ett kommersiellt avtal med Intersport, en av Sveriges största sportkedjor med över 50 års erfarenhet inom sport och sportmode. Intersport blir därmed först att erbjuda Live Video Shopping inom sportbranschen för att inspirera, motivera och vägleda sina kunder.

Intersport Sverige (intersport.se) är en av Sveriges största sportkedjor med över 50 års erfarenhet inom sport och sportmode. Bolaget som har över 100 butiker inklusive en e-handel ingår i Intersport International, världens största sportkedja med fler än 5500 butiker i 43 länder.

Rådande samhällssituationen gör att allt fler väljer att träna, shoppa, jobba och umgås i nära anslutning till hemmet. Vissa beteenden kommer, när situationen återhämtat sig, återgå till det normala medan andra kommer bestå. Att fortsatt inspireras och interagera platsoberoende görs i än större utsträckning möjligt när Intersport, som första företag i sportbranschen ingår avtal med Bambuser.

- Vi monitorerar marknaden löpande för att titta på nya partnerskap som stöttar vår digitala transformation och bidrar med direkt kundnytta. Detta är verkligen ett spännande format och genom livesändningar ska vi nu sätta fokus på expertkunskap, rådgivning och service i nära dialog och möjligheten att interagera med våra kunder i realtid. I Intersports värdegrund finns ett tydligt mål att ständigt sträva efter att på olika sätt och genom olika kanaler skapa en köpupplevelse i världsklass. Här kan vi på ett nytt sätt möta kunderna där de är vilket känns jättekul, säger Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport.

- Det är väldigt roligt att allt fler retailbolag ser fördelarna i att kombinera traditionell detaljhandel med de digitala möjligheterna som Live Video Shopping ger. Vi ser fram emot att se vår teknik gå in i ännu ett nytt segment och se hur Intersport kommer att kombinera online och offline i sina livesändningar, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.

Avtalet, som avser Live Video Shopping för detaljhandel, löper initialt i tolv månader och bygger på en fast månatlig licensavgift, samt en rörlig del beroende på användning. Den rörliga delen kan ej uppskattas i förväg då den är kundspecifik och drivs av en kombination av ett antal olika parametrar. Bland de parametrar som ingår är antal marknader, varumärken, tittare och visningslängd, sändningar och sändningslängd, överförd datamängd, lagrad datavolym för tidigare utförda sändningar, önskad videokvalitet, samt eventuella tilläggstjänster. Majoriteten av avtalsvärdet förväntas härledas till den rörliga delen. Med anledning av det, kan Bambuser idag inte bedöma hur stor den fasta delen i avtalet utgör av det totala avtalsvärdet.

Maryam Ghahremani, vd | 070-872 02 66 | maryam@bambuser.com  eller besök bambuser.com/ir

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB | 011-32 30 732 | ca@skmg.se

Denna information är sådan information som Bambuser AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-04-02.

Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport