Beslut vid Bambusers Årsstämma 4 april 2019

Bambuser AB (publ) höll idag, torsdagen den 4 april 2019, årsstämma som bl. a. valde ny styrelse, fastställde resultaträkningen och balansräkningen, beviljade styrelseledamöterna och VD ansvarsfrihet och beslutade om bolagsordningsändring, företrädesemission samt bemyndigande för nyemission av aktier m.m.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för räkenskapsåret 2018.

I enlighet med styrelsens förslag beslöts att ingen utdelning skulle lämnas.

Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fem ledamöter med en suppleant. Fredrik Ramberg, Christer Thordson, Alexander MacIntyre och Mikael Ahlström omvaldes till styrelseledamöter. Fredrik Ramberg omvaldes till styrelseordförande. Mikael Wintzell valdes till ny styrelseledamot och Carl Kinell valdes till ny suppleant.

Mikael Wintzell, född 1981, är en väletablerad profil inom digitala industrin med erfarenhet från Klarna och Payex. Mikael är medgrundare och VD på Wellstreet VC, en av de mest kända aktörerna i den skandinaviska tech- och start up-scenen.

Carl Kinell, född 1978, har mer än 13 års yrkeserfarenhet från Corporate Finance, varav 12 år i London och Luxemburg. Carl är styrelseledamot och aktieägare i familjeägda investeringsbolaget Muirfield Invest AB.

Beslutades att arvode ska utgå med 150 000 kronor till styrelsens ordförande och med 50 000 kronor vardera till övriga i bolaget ej anställda styrelseledamöter.

MAZARS SET Revisionsbyrå AB omvaldes som revisor. Avsikten är att Michael Olsson fortsatt ska vara bolagets huvudansvarige revisor.

Årsstämman beslutade om riktlinjer för utseende av valberedning innebärande att bolagets tre största aktieägare baserat på ägarförhållandena per dagen fyra månader före årsstämman 2020 ska ha rätt att utse en ledamot var till valberedningen. Namnen på valberedningens ledamöter ska presenteras på bolagets hemsida senast tre månader före årsstämman 2020.

Årsstämman beslutade att ändra bolagsordningens gränser så att aktiekapitalet ska uppgå till lägst 750 000 kronor och högst 3 000 000 kronor och att antalet aktier ska uppgå till lägst 15 000 000 och högst 60 000 000.

Årsstämman godkände styrelsens beslut av den 5 mars 2019 att öka bolagets aktiekapital med högst 1 138 112,30 kronor genom nyemission om högst 22 762 246 aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare. En (1) befintlig aktie ger en (1) teckningsrätt och två (2) teckningsrätter ger rätt att teckna tre (3) nya aktier. Avstämningsdag för fastställande av vilka aktieägare som är berättigad att med företrädesrätt teckna aktier är den 8 april 2019. Teckningskursen uppgår till 0,57 kronor per aktie. Teckning av aktier ska ske genom samtidig kontant betalning under perioden från och med den 10 april 2019 till och med den 24 april 2019.

Årsstämman beslutade om bemyndigande för styrelsen att, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen fram till nästa årsstämma besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och / eller konvertibler. Bemyndigandet får användas för att ge ut högst 3 793 707 aktier.

Västra Hamnen Corporate Finance AB | 040-20 02 50 | ca@vhcorp.se

Fredrik Ramberg, styrelseordförande | 0703 620 815 | fredrik@ramadvisor.se

Maryam Ghahremani, VD | 0708 720 266 | maryam@bambuser.com

eller besök: bambuser.com/ir

Om Bambuser AB

Bambuser är ett svenskt mjukvaruföretag som erbjuder B2B-lösningar för live-video. Sedan 2007 har bolaget utvecklat en plattform för interaktiva live-videosändningar som möjliggör live-streaming från mobiltelefoner och webbkameror till Internet. Genombrottet skedde 2010, då bolagets tjänst användes för att rapportera oroligheterna i Egypten under parlamentsvalet. Året efter, under den Arabiska våren, skapades videoklipp via Bambuser och användes i flera tv-sändningar över hela världen.

Bambusers live-streaming teknologi har genom åren installerats på mer än 50 miljoner telefoner och har nåtts av miljontals nyhetskonsumenter genom företag som CNN, BBC, Al Jazeera, Sky News Arabia, etc. Sedan 2014 har Bambuser valt att fokusera på B2B, Business-to-Business, för att öka spridningen av företagets produkter och stärka sin långsiktiga intäktspotential. Bland kunderna finns bland annat AP, Schibsted/Aftonbladet, NRK & Ilta-Sanomat.