CAIA Cosmetics och Bianca Ingrosso går live med Bambuser

Live Video-aktören Bambuser tar klivet in i skönhetssegmentet med CAIA Cosmetics som ny samarbetspartner. CAIA Cosmetics implementerar nu Live Video Shopping på den egna plattformen och hämtar hem elementet från social media, ett viktigt steg i deras långsiktiga strategi för att utveckla sin affär.

Idag publicerar det influencer-drivna makeupvarumärket CAIA Cosmetics sin första Live Video Shopping-sändning via caiacosmetics.com. Partnerskapet markerar Bambusers första steg in i skönhetssegmentet, ett segment med stor potential.

”Jag ser Live Video Shopping som ett innovativt och spännande verktyg för att förbättra kommunikationen med och komma närmare följare och kunder i vår digitala värld” säger CAIA Cosmetics medgrundare Bianca Ingrosso i en kommentar.

Med hjälp av Bambuser Live Video Shopping vill man nu ta engagemang och interaktion till direkt konvertering, en förflyttning CAIA Cosmetics ser väldigt positivt på. Genom Bambuser Live Video Shopping förenar man samtliga steg i köpprocessen och fortsätter driva engagemang samt adderar köpfunktionalitet i realtid. En annan grundläggande aspekt till valet av Bambuser Live Video Shopping är full och omedelbar insyn i statistik, vilket är av stor vikt för att kunna optimera sitt erbjudande, erbjuda full flexibilitet och ytterligare fördjupa relationen med kunderna.

Shoppingintegrationen i produkten i kombination med de interaktiva elementen gör att man skapar en fullständig varumärkesupplevelse. Bambuser Live Video Shopping är en ”white label”-produkt som anpassar designen efter varumärkets identitet.

”CAIA Cosmetics är precis den typ av varumärke vi haft i åtanke när vi utvecklade Live Video Shopping. Skönhet är ett segment där recensioner och rekommendationer är avgörande vid kundernas köp av nya produkter. Skönhetskunden är van vid både tutorials och live video, där vi nu ger dem en transparent dialog direkt med varumärket. Vi ser stor potential i produkten, och samarbetet med CAIA Cosmetics är ett tydligt bevis för attraktiviteten i vårt erbjudande,” säger Maryam Ghahremani, VD för Bambuser.

Skönhetsindustrin är sedan ett par år tillbaka det snabbast växande e-handelssegmentet och har starka communities via sociala medier, tutorials och diskussionsforum. Skönhetsprodukter säljs i stor omfattning via rekommendationer och produktdemonstrationer. Bambuser Live Video Shopping tar tillvara på och sammanför samtliga av dessa element och skapar en genomgående varumärkesupplevelse och möjlig konvertering direkt i play.

Sedan grundandet av CAIA Cosmetics 2018 har Live Video varit en central del i företagets strategi för produktlanseringar och nu flyttar man live-sändningarna från sociala medier till den egna plattformen. Man växlar således upp den marknadsföringskanal som hittills varit varumärkets mest kraftfulla verktyg för att driva engagemang och utveckla sin community.

Denna information är sådan information som Bambuser AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2019 klockan 11:00.

Västra Hamnen Corporate Finance AB | tel: 040-20 02 50 | e-mail: ca@vhcorp.se

Maryam Ghahremani, VD | tel: 0708 720 266 | e-mail: maryam@bambuser.com

Om Bambuser AB

Bambuser har möjliggjort mobil livestreaming sedan 2007 och har en erkänt flexibel och användarvänlig teknik som redan används av tusentals journalister världen över. Under 2019 har fokus för bolaget legat på att ta den tekniken till nästa segment genom att addera interaktiva element och skapa en försäljningskanal direkt mot e-handelsplattformar. Tidigare i höst introducerade Bambuser Live Video Shopping, en revolutionerande tjänst som möjliggör live video shopping direkt på varumärkens hemsida.

Om CAIA Cosmetics

CAIA Cosmetics är en svensk aktör inom makeup och digital handel med Bianca Ingrosso, en av Sveriges största makthavare bland unga vuxna, som grundare och ansikte utåt. En stor andel av CAIA Cosmetics konsumenter faller inom den så kallade Generation Z, en målgrupp som inte särskiljer shopping och underhållning. Målgruppen efterfrågar vidare autentisk och inspirerande kommunikation, gärna direkt med avsändaren som i detta fall är bolagets grundare Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad. CAIA Cosmetics har på kort tid etablerat en stark relation mellan varumärke och konsument genom sin förmåga att inspirera, inkludera och interagera med sin community.