Nya ägare förvärvar Almi Invests aktier i Bambuser

Almi Invest har avtalat att sälja hela sitt innehav i Bambuser till Anders Liling och Per Anders Wärn. Överlåtelsen av Almi Invests 1 397 934 aktier görs till kursen 0,57 kr per aktie.

”Det är med stor tillförsikt jag välkomnar våra nya aktieägare, som kommer att ha en aktiv roll i Bambusers fortsatta utveckling. Per Anders och Anders erfarenheter och kompetenser passar vår nya strategi väldigt väl. Vi uppskattar samarbetet med Almi Invest och jag vill tacka dem för det stöd vi fått under deras tid som ägare i bolaget”, säger Bambusers Interims VD Maryam Ghahremani.

Anders Liling är en av grundarna till Redpill Linpro, nordens största bolag inom tjänster för Open Source teknologi. Anders var också VD för bolaget från starten 2003 till och med 2017.

Per Anders Wärn är just hemkommen från Stamford, Connecticut, där han under åren 2008 till 2017 suttit i företagsledningen för Gartner, världens ledande Research & Advisory bolag, med ansvar för Gartners globala konsultverksamhet.

“Bambusers ledande och skalbara infrastruktur för mobil live video är en viktig tillgång i en snabbt växande marknad. Vår bedömning är att bolaget, genom att operationalisera den nya B2B strategin, har en stor utvecklingspotential,” säger Anders Liling och Per Anders Wärn.

"Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi investerade i Bambuser år 2010 och var en aktiv ägare under bolagets tidiga år. Bolaget står nu inför ett nytt skede och vi ser att dessa nya ägare kan spela en viktig roll i den fortsatta utvecklingen av bolaget. Exitlikviden ger oss nytt kapital, som vi kan använda för investeringar i nya, svenska startups", säger Marcus Boijemyr, Fund Manager, Almi Invest Stockholm.

The information was sent for publication, through the agency of the contact persons set out below, on July 12 2018, 08:00 CEST.

Västra Hamnen Corporate Finance is Certified Advisor (CA) to Bambuser AB (publ).

Fredrik Ramberg, Chairman of the Board

Mobile: +46 (0) 703 620 815

E-mail: fredrik@ramadvisor.se

Maryam Ghahremani, interim CEO

Mobile: +46 (0) 708 72 02 66

or visit: bambuser.com/ir and irisplatform.io

Bambuser is a Swedish software company that offers B2B solutions for live video. Since 2007, the Company has developed a platform for interactive live video broadcasts enabling live video streaming from mobile phones and web cams to the Internet. The breakthrough occurred in 2010, when the Company's service was used to report the unrest in Egypt during the parliamentary elections. The following year, videos were produced via Bambuser and used in several television broadcasts throughout the world during the Arab Spring. Today, Bambuser’s service is installed in more than 50 million phones and has over the years reached 100s of millions of news consumers through companies like CNN, BBC, Al Jazeera, SkyNews, etc. Since 2014, Bambuser has chosen to focus on B2B, Business-to-Business, to increase the spread of the company's products and strengthen its long-term revenue potential. Among the customers are companies as Associated Press, Aftonbladet, Schibsted, NRK and Vinculums. Bambuser is listed on Nasdaq First North and the company's certified adviser is Västra Hamnen Corporate Finance AB.