Bammer öppnar plattform för räntebärande värdepapper och tillgångar utanför börsen

Report this content

Sedan årsskiftet 2017/2018 har bammer Sverige AB arbetat fram en plattform för internationellt distribuerade värdepapper och tillgångar handlade utanför börsen. Plattformen blir den enda i sitt slag i Sverige.

Bammers plattform syftar till att förenkla för svenska investerare som letar efter börsoberoende avkastningsalternativ. Plattformen innefattar internationellt erbjudna investeringsmöjligheter som bammer har valt ut.

”Sedan 2008 har en internationell marknad vuxit fram där privatägda bolag gör emissioner med fasta ränteerbjudanden i storlek 40 MSEK till 1 mdr SEK. Dessa erbjudanden säljs i nuläget av lokala investeringsförmedlare runt om i världen eller av agenter baserade i London. Plattformen gör det enklare för investerare att hitta dessa produkter, då de redan köps av privata investerare, företag och institutioner över hela världen”, säger Magnus Wikström, VD för bammer Sverige AB.

Plattformen är främst inriktad på bolag inom grön energi och fastigheter, och produkter som ger investerare ägarskap i fast egendom. För tillfället finns 5 st. produkter på plattformen.

”För att bolagen ska få in önskad emissionsvolym krävs inte bara attraktiva avkastningsnivåer utan också korta löptider och godtagbara säkerheter för investerare. Säkerhet kan t.ex. bestå i förmånsrätt till bolagets tillgångar i kombination med underliggande säkerheter i mark eller fastigheter”, berättar Magnus Wikström.

På plattformen www.bammer.se återfinns bolag med investerarhistorik på upp till 10 år.

Bakgrund bammer Sverige AB

Bolaget är grundat av Magnus Wikström och Terry Hobbs. Magnus Wikström är nationalekonom från Lunds universitet med fördjupning i husprisanalys. Magnus har bakgrund i försäljning av strukturerade finansiella produkter i Sverige och börsoberoende värdepapper och tillgångar internationellt.

Terry Hobbs har ett 20 års förflutet i förmedling av värdepapper och tillgångar förmedlade utanför börsen globalt. Han har ett stort internationellt nätverk av distribuerande agenter inom branschen.

Bolaget består också av delägare och strategisk rådgivare Fredrik Ramén. Fredrik Ramén är bl.a. tidigare f.d. President Electrolux Ostasien. Han är idag verksam i ett antal nordeuropeiska småbolag genom sitt investmentbolag Frame Invest AB.

Bolaget har valt att etablera en plattform för endast svenska investerare. Bammer Sverige AB är sedan oktober 2018 registrerat som s.k. finansiellt institut hos Finansinspektionen (FI) och har säte i Waterfront Building i Stockholm.

27 november 2019

För mer information, kontakta:

Magnus Wikström, VD bammer Sverige AB

magnus@bammer.se