Bammer planerar lansera plattform för räntebärande värdepapper utanför börsen

Report this content

Plattformen har utvecklats under närmare två år och ska innehålla internationellt distribuerade värdepapper och tillgångar som förmedlas utanför börsen. Bolagets plattform ska erbjuda placeringar med fast ränta från 8% per år och uppåt i redan globalt handlade produkter.

Företaget kommer att tillgängliggöra produkter i utvalda bolag med emissionsstorlekar från ca 40 MSEK upp till 1 mdr SEK.

”Det har vuxit fram en marknad sedan 2008 där privata bolag tar in kapital via strukturerade låneerbjudanden från institutioner, f öretag och privata investerare globalt. För att det överhuvudtaget ska vara intressant att titta på för investerare behöver bolagen ha en relativt hög säkerhet i sin affär och att det i affären finns en god marginal”, säger Magnus Wikström, VD för bammer Sverige AB.

Plattformen ska i huvudsak erbjuda produkter inom grön energi och fastigheter.

”Inom grön energi är det ofta större elbolag och industrier som på förhand köper all den energi som produceras. Det gör att även nyare energibolag med hållbar produktion kan erbjuda placeringsalternativ med godtagbar säkerhet för investerare. Inom fastighetssektorn finns flertalet stora fastigehetsutvecklare med investerarhistorik på upp mot 10 år. Bolagen fortsätter att ge ut fast ränteerbjudande då det ofta är en bättre finansieringslösning än traditionell bankfinansiering”, berättar Magnus Wikström.

Bolaget planerar även att erbjuda produkter med äganderätt av fast egendom. Investeraren blir då fullständig ägare av exempelvis en fastighet.

”Till exempel studentlägenheter lämpar sig bra för direkt ägande då ingångsnivåer är lägre och hyresintäkten är förutsägbar”, anser Magnus Wikström.

Bolaget har för tillfället två produkter på plattformen www.bammer.se. Bammer räknar med att offentliggöra tre ytterligare produkter i samband med lansering som är planerad i närtid.

bammer Sverige AB i korthet

Bolaget grundades officiellt mars 2018 av Magnus Wikström tillsammans med utlandsbaserade Terry Hobbs. Målet är att erbjuda placeringsalternativ utanför börsen, med fokus på fasta och relativt höga avkastningsnivåer med god säkerhet. Bolaget är registrerat som s.k. finansiellt institut hos Finansinspektionen (FI) och har säte i Waterfront Building i centrala Stockholm. Bammer har aldrig kontakt med några klientmedel och kopplas därför inte till risken i någon produkt. Investeraren ingår avtal med bolaget bakom vald produkt. Bammer får betalt för sina tjänster av de bolag som erbjuder produkter.

22 november 2019

För mer information, kontakta:

Magnus Wikström, VD bammer Sverige AB
magnus@bammer.se