• BANCO/

Nya ledamöter invalda i Banco Fonders Etikråd -tunga representanter från Cancerfonden, Rädda Barnen och Röda Korset utsedda

Vid det senaste sammanträdet för Etikrådet för Ideella Fonder i Banco, valdes sex nya ledamöter. Några av de invalda är Ursula Tengelin från Cancerfonden , Charlotte Petri Gornitzka från Rädda Barnen samt Christer Zettergren från Röda Korset.

Några av Etikrådets viktigaste uppgifter innebär att ge råd om den etiska placeringsinriktningen och fatta beslut om vilka ideella organisationer som ska vara anslutna till de ideella fonder som förvaltas av Banco. – Vi är mycket glada över att samtliga tillfrågade tackat ja till att delta i Etikrådet, säger Tonika Hirdman, VD Banco Fonder. Det är tunga representanter från organisationer som arbetar med ansvarsfulla gärningar och vi vet att de med sin erfarenhet och kunskap kommer att tillföra mycket vad gäller vårt arbete med aktiv påverkan på företagen i våra fonder, avslutar Tonika Hirdman. – Det känns både spännande och viktigt att få delta i Banco Fonders Etikråd, och jag hoppas att jag med min erfarenhet från näringslivet och Cancerfonden kan bidra i arbetet att utveckla det ideella sparandet. Dessutom är det glädjande att vi kan erbjuda människor ytterligare en möjlighet att stödja svensk cancerforskning, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare på Cancerfonden. Information om Etikrådets sammansättning Etikrådet för Bancos Ideella fonder består av sexton ledamöter. Nio från anslutna organisationer, fyra från Banco samt två ledamöter och en ordförande som hämtas utanför denna krets. Ledamöterna från de anslutna organisationer utses genom att Banco väljer ut nio organisationer, vilka i sin tur utser varsin ledamot. Bancos strävan i denna urvalsprocedur ska vara att åstadkomma en för de ideella fonderna, och deras andelsägare, representativ sammansättning av Etikrådet. Nya ledamöter Cancerfonden, Ursula Tengelin Civilingenjörsförbundets Miljöfond, Jan Martin Diakonia, Bo Forsberg Moderna Museets Vänner, Tore Stenholm Rädda Barnen, Charlotte Petri Gornitzka Röda Korset, Christer Zettergren Ledamöter kvar sedan tidigare Ordförande, Peter Danowsky Amnesty Business Group, Kajsa Lindståhl Amnesty International, Carl Söderbergh Banco Fonder, Sasja Beslik Banco Fonder, Tonika Hirdman Diabetesförbundet, Stefan Leufstedt EFS, Anders Aspegren Handelshögskolan, Hans De Geer Adjungerade Banco Fonder, Helena Pharmanson Banco Fonder, Helena Olander