Varannan fondsparare har bristande kunskap om sina fonder

Idag sparar 94 % av svenskarna i fonder (inkl PPM) vilket motsvarar hela 1 407 miljarder kronor. Trots att var tredje svensk fondsparare har mer än 100 000 kronor i privat fondsparande finns en utbredd okunskap om det egna fondsparandet. Det visar en färsk undersökning som Banco Fonder låtit TNS Gallup genomföra.

Undersökningen genomfördes i början av september bland personer med privat fondsparande, d v s inte PPM och fonder inom avtals-/tjänstepension. Resultatet visar bland annat att många är förvånansvärt passiva gällande hanteringen av sina fonder. Hela 6 av 10 uppger att de aldrig eller endast någon enstaka gång de senaste fem åren gjort förändringar i sitt fondinnehav. Passiviteten verkar dock inte bero på att man har en väl avvägd fondportfölj eller en bra kontroll på sitt sparande. – Resultatet visar att varannan fondsparare (46%) anser att de har dålig kunskap om sitt fondsparande, och endast 3 av 10 (28%) pratar med en rådgivare minst en gång per år. Det är anmärkningsvärt då fonder är en stor och viktig del i många människors ekonomi. Den slutsats man kan dra är att oroande många sitter med ett fondsparande som inte är balanserat och blir därför extra sårbara exempelvis vid en orolig börs, säger Camilla Robinson Seippel, VD Banco Fonder. Bara 2 av 10 (22%) anser att de har bra eller mycket bra kunskap om sitt eget fondsparande. Mer än var fjärde (26%) har ingen aning om hur många fonder man sparar i. Personer med lägst inkomst (upp till 250 000 kr i hushållsinkomst) är extra passiva – 8 av 10 (78%) hävdar att de inte förändrar sin fondportfölj ens en gång per år. 3 av 10 pratar med rådgivare Med tanke på att så många har bristande kunskap om det egna fondsparandet och de risker som finns i portföljen borde personlig fondrådgivning vara efterfrågat. Det visar sig dock att endast 3 av 10 (28%) pratar med en rådgivare minst en gång per år. Man verkar dock ha förtroende för de råd man får, och av dem som diskuterar sina fonder med en rådgivare följer 8 av 10 (83%) de råd som ges. – Har man ett långsiktigt fondsparande med olika typer av fonder behöver man inte bli orolig när börsen blir det. Därför är det viktigt att kontinuerligt stämma av sitt fondinnehav med en placeringsrådgivare, som hjälper till att anpassa fondportföljen efter rådande börsläge och framtidstro, säger Camilla Robinson Seippel. Varierande kunskap om risknivån När det gäller insikt om risken i sitt fondsparande tycker var tredje (33%) att de har dålig eller mycket dålig kunskap, men ungefär lika många (35%) tycker att de har bra kunskap om risknivåerna. På frågan om man tror att man kommer att öka eller minska risken i fondsparandet under den närmaste femårsperioden svarar nästan 8 av 10 (78%) att de kommer att ligga kvar på samma nivå som idag. 8% tror att de kommer att öka risken och 10% att de kommer att minska. Få tittar på fondvärdet Man hänger heller inte med i de egna fondernas värdeutveckling i någon större utsträckning – inte ens hälften av fondspararna läser av fondvärdet varje månad. 12 procent svarar att de aldrig tittar på det aktuella värdet. Männen verkar mer intresserade än kvinnor av att bevaka sitt fondvärde – 55% uppger att de läser av det minst en gång per månad medan endast 41% av kvinnorna gör det. Trots att många anser sig ha dålig kunskap om sitt fondsparande och de flesta är dåliga på att hänga med i fondernas värdeutveckling så verkar det inte råda någon större oro bland svenska fondsparare. Hela 96% svarar att de sällan eller aldrig oroar sig för värdeutvecklingen i det egna fondsparandet. Undersökningen finns presenterad på www.banco.se Om undersökningen Resultaten kan användas fritt om källan Banco Fonder anges samt att telefonintervjuerna genomfördes av TNS Gallup. Undersökningen genomfördes under perioden 5-15 september 2006. Den består av ett slumpmässigt urval av svenska folket i åldern 16-74 år som äger fonder (ej PPM-fonder och fonder inom avtals-/tjänstepension). Antalet respondenter i undersökningen är 512 personer i hela landet. Vid frågor om undersökningens metod eller genomförande, kontakta Fredrik Erfelt på undersöknings- och analysföretaget Argument, tfn 08-663 30 70 eller 070-560 03 42.