Bang & Olufsen i spännande designsamarbete

Report this content

Bang & Olufsen i spännande designsamarbete Bang & Olufsen har blivit inbjuden att delta i ett sam-arbete tillsammans med den välkände italienska bildesig-nern Pininfarina och Louis Vuitton. Resultatet är en Pi-ninfarina-bil, Enjoy, producerad i en begränsad upplaga för att fira Pininfarinas 75-åriga födelsedag 2005. Lou-is Vuitton är ansvarig för inredningen i Enjoy och Bang & Olufsen bidrar med ett integrerat underhållnings- och kommunikationssystem. Enjoy Enjoy produceras under Pinifarinas varumärke och är ett ambitiöst projekt: idén om att bygga en exklusiv bil med en samlad produktion om endast 75 bilar med högklassig design, tekniska egenskaper och prestanda, kombinerat med hög hantverksskicklighet, är en ekvation som ingen annan bilproducent har lyckats med tidigare. Interiören är designad av Louis Vuitton med syfte att gifta samman sportbilskänslan med en lyxig Vuittonkänsla genom fomer, material, och färger. Bilen har debuterat i juni på Bri-tish Louis Vuitton Classic och kommer under hösten att åka på turné till Tokyo, Singapore och Paris. Intresset från samlare och entusiaster är stort inför försälj-ningsstarten 2005. Ljud och kommunikation av Bang & Olufsen Bang & Olufsen bjöds in i samarbetet p g a sin långa er-farenhet av teknik och innovation (B&O fyller 79 år i år!). Bang & Olufsen har bidragit med ett integrerat portabelt ljudsystem som bygger på BeoSound 2, B&Os di-gitala musikspelare. Hjälmen innehåller ett interkomsys-tem för kommunikation mellan förare och passagerare. "För att kunna utveckla ett så viktigt projekt, säger Pininfarina, behövde vi partners som Louis Vuitton och Bang & Olufsen, som kunde bygga vidare på vårt know-how om bilar. För interiören valde vi Louis Vuitton, medan vi för den portabla ljudlösningen valde Bang & Olufsen, som har en tradition och kunskap av att utmärka sig inom ljud. På köpet upptäckte vi även att B&O har fantastiska kunskaper inom ytbehandling av aluminium, vilket vi kun-de dra fördel av i projektet. Alla interiördetaljer i aluminium i bilen kommer därför från B&O." "Vi är mycket nöjda med att få vara med i ett så krea-tivt samarbete med andra ledande företag, säger Torben Ballegaard Sörensen, VD för Bang & Olufsen. Vi ser sam-arbetet som ett sätt för våra designers att utbyta idéer med andra, få inspiration och anta nya utmaningar, sna-rare än som en affärsmöjlighet." För mer information om Bang & Olufsen se: www.bang-olufsen.com eller kontakta: Ulrika Kjellström Attar, tel 08-440 4115, 070-550 76 90, e-mail uka@bang-olufsen.dk. Högupplösta bilder på Bang & Olufsen-produkter kan lad-das ner från: mediacenter.bang-olufsen.dk, sökord "Lou-is". Fakta: Bang & Olufsen grundades 1925 av Peter Bang och Svend Olufsen i Struer, Danmark. Idag är man en av världens ledande varumärken inom bild och ljud med produkter som kännetecknas av tidlös design och hög teknisk kvalitet. Fem helägda dotterbolag producerar TV, musikanläggning-ar, högtalare, telefoner, medicinska produkter och mul-timediaprodukter. Bang & Olufsen säljs i över 60 länder världen över. Bang & Olufsen A/S är noterat på börsen i Köpenhamn. Tekniska specifikationer Längd 3802 mm Bredd 1805 mm Höjd 1090 mm Hjulbas 2375 mm Motor 4 cylinder Lotus Performance baserad på Toyota VVTL-1 Vikt 850 kg Max hastighet 250 km/h För mer information om bilen se www.pininfarina.it ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/02/20040702BIT21230/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/02/20040702BIT21230/bild.html Bilder