PIN-kod minskar stölderna av Bang & Olufsen-produkter

Report this content

PIN-kod minskar stölderna av Bang & Olufsen-produkter För fyra år sedan började Bang & Olufsen bygga in PIN-koder i sina produkter och sedan dess har stölderna minskat med 45% i Danmark. Tidigare betraktade polisen och försäkringsbolagen Bang & Olufsen-produkter som "särskilt stöldbegärliga" eftersom det var så lätt att få avsättning för en stulen Bang & Olufsen-produkt. Men detta har PIN-koderna satt stopp för. Sjunkande stöldtal "Det är min entydiga uppfattning att PIN-koderna är den enskilt mest betydelsefulla orsaken till de sjunkande stöldtalen. Det är nu förenat med mycket högre risk och mer besvär att avsätta en stulen Bang & Olufsen-produkt," säger vice poliskommissarie Tom Hjorth Ander-sen från Det Kriminalpraeventive Råd (Danmarks Brottfö-rebyggande Rådet). PIN-koderna fungerar på följande vis: om strömmen i en produkt bryts under några minuter måste du ange en fyr-siffrig PIN-kod för att få produkten att fungera igen. Du har bara fem försök på dig att ange rätt PIN-kod och lyckas du inte går det tre timmar innan du kan göra ett nytt försök. Med 10 000 alternativ måste tjuven alltså ha ett mycket gott tålamod, något som tillsynes har av-skräckt många tjuvar och hälare från att ge sig på Bang & Olufsen-produkter. Om en ägare till en Bang & Olufsen-produkt glömmer bort sin PIN-kod får denne hjälp av sin återförsäljare med att skaffa fram koden från den skyddade servern i Struer på Jylland. Hela systemet omfattas av en säkerhet som är i nivå med bankernas. För mer information om Bang & Olufsen se: www.bang-olufsen.com eller kontakta: Ulrika Kjellström Attar, tel 08-440 4115, 070-550 76 90, e-mail uka@bang-olufsen.dk. Högupplösta bilder på Bang & Olufsen-produkter kan lad-das ner från: mediacenter.bang-olufsen.dk. Fakta: Bang & Olufsen grundades 1925 av Peter Bang och Svend Olufsen i Struer, Danmark. Idag är man en av världens ledande varumärken inom bild och ljud med produkter som kännetecknas av tidlös design och hög teknisk kvalitet. Fem helägda dotterbolag producerar TV, musikanläggning-ar, högtalare, telefoner, medicinska produkter och mul-timediaprodukter. Bang & Olufsen säljs i över 60 länder världen över. Bang & Olufsen A/S är noterat på börsen i Köpenhamn. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/18/20040518BIT20970/wkr0006.pdf