Prisvinnande Advanced Sound System från Bang & Olufsen är en försäljningssuccé

Vid tidskriften Ward’s Auto Worlds årliga prisceremoni ”Interior of the Year” vann billjudsystemet Advanced Sound System - speciellt utvecklat och designat av Bang & Olufsen för Audi A8 och S8 - det finaste priset. En jury bestående av 69 journalister inom bilindustrin röstade fram det till ”den bästa ljudanläggningen”. Advanced Sound System har även blivit en försäljningssuccé. Var femte Audi A8 och S8 som säljs världen över är utrustad med ett Bang & Olufsen Advanced Sound System och på mindre än ett år har 3 000 A8-kunder valt Advanced Sound System till sina bilar.

”Det är klart över våra förväntningar. Vårt mål från början var att var tionde bil som såldes skulle utrustas med Bang & Olufsen Advanced Sound System – och med det var vi mer än nöjda med då,” säger Jens Peter Zinck, VD för Bang & Olufsen Automotive. ”Nu har det målet överträffats med råge vilket känns oerhört tillfredsställande.”

Vinnarna av det årliga priset ”Interior of the Year”, som också har kategorier för bästa interiör, bästa navigationssystem och bästa interiörsutveckling, valdes ut bland 53 finalister som utsetts av redaktörerna för Ward’s Auto Worlds olika tidskrifter och nyhetsbrev. Priset överlämnades i Detroit vid öppningen av bilmässan Auto Interiors Show. Mässan är erkänd som bilindustrins ledande mässa för fordonsinteriörer.

Ljudanläggningen i Audi A8 och S8 är skräddarsydd enligt de exakta akustiska egenskaperna i bilens interiör – dess rymd, form och materialval. Det är de danska hifi-experternas första ljudsystem för bilar som har slagit mycket väl ut. Dess fantastiska akustiska egenskaper uppnås genom att sammankoppla det nyskapande Acoustic Lens Technology, som garanterar att de högre frekvenserna sprids på ett jämnt och horisontellt sätt, med Bang & Olufsens patenterade digitala förstärkarteknik ICEpower som förser var och en av de 14 individuella högtalarna med mer än 1000 watt ren ljudenergi.