BGC, FöreningsSparbanken och Unitech Systems automatiserar kontrollerna av betalningarna

Report this content

Stockholm 2004-06-28. BGC samarbetar med FöreningsSparbanken och Unitech Systems för att automatisera kontrollerna av betalningar och avvecklingar mot Riksbanken genom den nya tjänsten RIX INstream. När tjänsten tas i bruk av FöreningsSparbanken i slutet av 2005 kommer den även att göras tillgänglig för andra aktörer på bankmarknaden.

– RIX INstream går ut på att skapa automatiserade informationskontroller mellan banken och BGC, berättar Elisabeth Johnson, chef för Clearing på FöreningsSparbanken. Tjänsten omfattade ursprungligen avvecklingssidan, men vi har utvidgat den till att bevaka även filhanteringen. RIX Instream tar endast sikte på de fall något fel uppstår och banken får då i realtid larm om detta, avslutar Elisabeth Johnson. Tjänsten bygger på den information om avvecklingstransaktionerna som BGC har i sina interna system. När avvecklingstransaktionerna skickas iväg från BGC till Riksbanken skickas samtidigt motsvarande transaktioner till FöreningsSparbankens INstream. Det här möjliggör för FöreningsSparbanken att i realtid bevaka avvecklingarna. För BGC innebär det att de interna kontrollerna automatiseras och att fokus blir på felavvikelser. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ola Swahn Marknadschef, BGC Tel: 08-7256302 ola.swahn@bgc.se Mårten Edenroth Affärsansvarig Norden, Unitech Systems Tel: 08-505 65 281 medenroth@unitechsys.com Elisabeth Johnson Chef Clearing, FöreningsSparbanken Tel: 08-58591422 elisabeth.johnson@fsb.se Mikael Dahlgren Tekniskt ansvarig Norden, Unitech Systems Tel: 08-505 65 280 mdahlgren@unitechsys.com