Nu är det enklare att komma igång med Autogiro

Report this content

BGC lanserar idag en ny tilläggstjänst till Autogiro som gör att det blir enklare och går snabbare att komma igång med Autogiro för privatpersoner.

Autogiro är en trygg och säker tjänst. Inga pengar dras från kontot utan att kunden vet om det. I god tid i förväg ges besked om hur mycket som kommer att dras från bankkontot. Det går alltid att stoppa en betalning om något inte stämmer.

Det har dock upplevts som omständligt att skaffa Autogiro. Det är mycket papper som ska fyllas i och skickas hit och dit för godkännande.

- Det är viktigt att det finns säkerhetsrutiner kring betalningstjänster och när de är pappersbaserade tar det längre tid och kan upplevas som mindre användarvänligt, säger Camilla Bäck, Produktchef Autogiro på BGC.

Idag lanserar BGC sin nya elektroniska tilläggstjänst för anmälan om Autogiro - Medgivande via hemsida. Det innebär att företag och organisationer som erbjuder sina kunder att betala med Autogiro nu kan lägga till en tjänst som automatiskt sköter hela administrationen kring anmälan om Autogiro.

- Företag kan nu direkt erbjuda sin kund en autogiroanmälan direkt via webb, epost eller banners istället för att kunden ska beställa en blankett som ska fyllas i och postas. Allt kunden behöver göra är att fylla i ett webbformulär och signera med e-legitimation. Hela processen blir enklare och går snabbare för både företag och kund, utan att göra avkall på säkerhetsrutinerna, säger Camilla Bäck.

Tjänsten är väldigt enkel för företag och organisationer att implementera utan kostsamt utvecklingsarbete eftersom BGC hanterar hela infrastrukturen bakom den nya tjänsten. BGC ansvarar för den tekniska hanteringen av e-legitimationerna samt hanterar kontroll- och spärrtjänst. BGC säkerställer att så att rätt parter kommunicerar med varandra och att ingen obehörig kommer åt informationen mellan parterna.