Privatgirot köper BGC:s pappersbetalningsverksamhet

Report this content

Privatgirot köper BGC:s pappersbetalningsverksamhet Idag skrivs köpeavtalet på mellan Privatgirot och BGC, vilket innebär att även den formella delen är klar kring Privatgirots köp av BGC:s pappersbetalningsverksamhet. Köpeskillingen uppgår till drygt 50 MSEK och kommer att betalas ut under en 3-årsperiod. - För BGC innebär försäljningen av pappersbetalningsverksamheten att vi kan koncentrera oss med all kraft på elektroniska betalningar, säger Ragnar Santesson, VD BGC. Det känns också bra att veta att vår pappersbetalningsverksamhet kommer till ett företag där den kan utvecklas och vara lönsam. - I och med förvärvet av BGC:s pappersbetalningsverksamhet breddar Privatgirot sin verksamhet från att enbart ha förmedlat hushållsbetalningar till att även förmedla företagsbetalningar, säger Kenth Jendhammar, VD Privatgirot. Volymen pappersbetalningar i företaget växer på så sätt från 75 miljoner till cirka 100 miljoner betalningar per år. Detta innebär att 51 personer på BGC per den 1 oktober 2001 byter arbetsgivare. Hela den tekniska strukturomläggningen som försäljningen medför planeras vara klar till den 30 juni 2002. För ytterligare information kontakta: Kenth Jendhammar, VD Privatgirot AB, 08-725 78 30 eller 070-530 64 72 Ragnar Santesson, VD Bankgirocentralen BGC AB, 08-725 61 01 eller 070- 525 61 01. Annette Tysander, Informationschef Bankgirocentralen BGC AB, 08-725 68 68 eller 070-425 68 68. Kort information om BGC BGC, Bankgirocentralen BGC AB, utvecklar och förvaltar tjänster för säkra betalningar och affärstransaktioner. Våra kunder är bankerna och tjänsterna når marknaden via dem. Via vårt affärsområde Devise utvecklar vi säkerhetslösningar för säker kommunikation och elektronisk identifikation och utvecklar system för digitala transaktioner via Internet. Läs mer om BGC på www.bgc.nu Kort information om Privatgirot Privatgirot bildades 1988 för att ge bankernas privatkunder möjlighet att på ett smidigt sätt betala sina räkningar via giro. Idag ägs Privatgirot av Den Danske Bank, FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Matteus Bank, Länsförsäkringar Bank, Nordbanken och SEB. Utöver ägarbankerna erbjuder även OKOBANKEN, Stadshypotek bank och Skandiabanken privatgiroprodukten. Under förra året förmedlade Privatgirot 77,1 miljoner betalningar. Cirka 1,5 miljoner bankkunder använder Privatgiro idag. Läs mer om Privatgirot på www.privatgirot.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/27/20010927BIT00700/bit0004.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/27/20010927BIT00700/bit0004.pdf