Jordgubbar mest omtyckta bäret

Report this content

För tredje året i rad koras jordgubbar framför hallon och blåbär som det mest omtyckta bäret. Och på en riktig sommartårta ska det vara jordgubbar om svenskarna får välja. Det visar en nygjord konsumentundersökning om bär som undersökningsföretaget YouGov gjort på uppdrag av Bärfrämjandet.

Nu är det ställt utom allt tvivel. För tredje året i rad korar svenska folket jordgubbar till sitt favoritbär. Det visar Bärfrämjandets årliga konsumentundersökning. Men konkurrensen från hallon och blåbär är knivskarp: 91 procent uppger att de tycker mycket eller ganska mycket om jordgubbar (varav 78 procent tycker mycket om). Motsvarande siffror för hallon och blåbär är 90 procent (varav 72 procent mycket) och 89 procent (varav 67 procent mycket). Därefter är det ett långt skutt till björnbär som kommer på fjärde plats och gillas av 73 procent. På delad femte plats kommer krusbär, svarta och röda vinbär som 60 procent tycker om.

De allra flesta vill ha mörkröda jordgubbar. Bara 11 procent föredrar ljusröda bär. Och på en riktig sommartårta ska det allra helst vara jordgubbar tycker åtta av tio svenskar (84 procent). 11 procent föredrar hallon och endast 3 procent vill ha blåbär.

Mer än var tredje, 36 procent, vill också veta vilken sort det är när man köper jordgubbar. Men för nästan lika många spelar sorten ingen roll.

– Allt fler odlare märker numera med både gårdsnamn och sort, säger Calle Ericsson, ordförande för landets bärodlare och bas för Bärfrämjandet. Förutom att det blir lättare för konsumenterna att hitta sina favoritgubbar så gör den mer detaljerade informationen att det blir svårare för oseriösa försäljare att fuska.

– Tillgången på svenska jordgubbar är just nu väldigt god. Sett över landet kommer den situationen att bestå under hela juli, säger Calle Ericsson. Just nu aktuella sorter är Sonata och Florens. På mindre odlingar finns även Polka och Corona.

Jordbruksverket redovisade nyligen resultatet av sina hittillsvarande kontroller av eventuellt falskskyltade bär. Av drygt 170 kontroller hittades inget felmärkt parti.
– Det hänger samman med att tillgången på svenska bär är god och då lönar det sig knappast att importera, säger Calle Ericsson.

I konsumentundersökningen, som genomfördes av YouGov i slutet av maj 2013 tillfrågades ett riksgenomsnitt av 1008 personer i åldrarna 18-74 år.

För ytterligare information se www.barframjandet.se eller kontakta:

Calle Ericsson, ordförande Bärfrämjandet, telefon: 0708 – 47 99 59

Svenskt Sigill är kontrollmärkningen för svensk mat och blommor. Det säkrar att råvarorna alltid kommer från svenska kontrollerade gårdar med höga krav på livsmedelssäkerhet, djuromsorg och miljö.
Svenskt Sigill etablerades 2002 och har idag 3 800 anslutna svenska odlare och uppfödare. 84 procent av konsumenterna känner till märket.

Taggar: