Konferens om medicinsk teknik för barn med cancer i Stockholm idag – besök på plats eller se live på webben

Se hela konferensen live: www.barncancerfonden.se/live

Idag, den 23 maj, bjuder Barncancerfonden in dig till en heldagskonferens där du har möjlighet att ta del av unik tvärvetenskaplig forskning inom barncancerområdet. Syftet med konferensen är att stimulera till teknisk forskning och utveckling inom barnonkologi. Mycket teknik och utrustning på sjukhusen är inte utvecklad för barn och tanken med dagen är därför att hitta nya lösningar och innovationer som är bättre anpassade till barns unika förutsättningar.

Vi kommer att lyfta fram kliniska problem av medicintekniskt slag, och möjliga förslag på tekniska lösningar. I praktiken kan det röra sig om kliniska problem som man vetat om länge men ännu inte löst, och tekniska lösningar som utvecklats för andra ändamål men som kan anpassas för barnets speciella förutsättningar.

Under dagen presenterar vi både projekt som uppbär anslag från Barncancerfonden och nya projekt som ligger helt i sin linda och kan komma att vara med i höstens utlysning av medicintekniskt forskningsanslag. Förmiddagen är inriktad på radioterapi med fokus på barn med cancer.

Läs mer i bifogat program där också utvalda abstracts presenteras. Om ni så önskar går det utmärkt att bara delta under en del av dagen eller besöka ett specifikt seminarium. Du har också möjlighet att intervjua forskare på plats. Har ni inte möjlighet att närvara så sänds konferensen live via vår webcast med start klockan 10.00.

Datum: 23 maj

Tid: 10.00-18.30 (registrering och kaffe inleds 09.00)

Plats: IVA konferenscenter, Grev Turegatan 16, Wallenbergsalen

För mer information, kontakta gärna:

Johanna Perwe, presskontakt, Barncancerfonden

Telefon: 08-584 209 35, e-post: johanna.perwe@barncancerfonden.se

Barncancerfonden 2012 – 30 år av framgångsrik forskning

När Barncancerfonden bildades 1982 dog de flesta barn som insjuknade i barncancer. Efter att ha arbetat i trettio år med att fler ska överleva klarar sig idag mer än tre av fyra. Med gåvor från privatpersoner och företag finansierar Barncancerfonden cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige. Vår vision är att utrota barncancer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

Taggar: