Rekordsatsning på Vätternrundan i kampen mot barncancer

Report this content

Den 15-16 juni går den 47:e upplagan av cykelloppet Vätternrundan av stapeln. I år kommer Barncancerfonden att delta med ett eget lag som bland annat innehåller proffscyklisten Magnus Bäckstedt. Barncancerfondens lag satsar på ett eget rekord – att lyckas cykla hela sträckan på 30 mil på 6 timmar och 40 minuter.

Vätternrundan är en utmaning utöver det vanliga som funnits sedan 1966. Tillsammans med 20 000 andra cykelintresserade har man chansen att uppleva en riktig folkfest, och efter 30 mil på cykelsadeln finns all anledning att vara stolt. Nu siktar Barncancerfondens lag – Ride of Hope powered by Cyclecomponents – på att nå ett svårslaget resultat, nämligen bröderna Fåglums klassiska tid på 6:41:45.

– Barncancerfonden har länge sammankopplats med folksporten cykling. Våra årliga evenemang Ride of Hope, och även Spin of Hope, är ett bra sätt för människor att motionera och samtidigt göra en aktiv insats i kampen mot barncancer. Eftersom det i år är fem år sedan vi drog igång cykelloppet Ride of Hope var det ett bra tillfälle att göra något extra. Därför inleder vi cykelsommaren med att ta oss runt Vättern på 6 timmar och 40 minuter. Vi är särskilt stolta över att ha med den professionella cyklisten Magnus Bäckstedt i laget, säger Billy Ydefjäll, projektledare på Barncancerfonden.

Siktar på nytt toppresultat

Laget startar 16 juni klockan 10:30. Barncancerfonden kommer att finnas på plats i Stadsparken under hela loppet.

– För Barncancerfonden finns det ett egenvärde i att exponera kampen mot barncancer på ytor som besöks av många människor. Om vi dessutom kan förena det med motion och socialt umgänge så slår vi två flugor i en smäll. Vi hoppas att sätta Barncancerfondens flagga på cykelsverigekartan genom att nå ett toppresultat i Vätternrundan, säger Billy Ydefjäll.

Inte mindre än nio olika lag cyklar i år för Barncancerfonden om man även inkluderar Tjejvättern och Halvvättern.

Lagmedlemmar i Ride of Hope powered by Cyclecomponents:

Alexander Amprazis, Andrew Gustavsson, Tomas Hektor, Freddy Johansson, Anders Bruun,

Joachim Englesson, Cecilia Kores, Louise Kores, Susanne Bergström, Tomaz Vestman,

Per-Håkan Östman, Jimmy Östholm, Daniel Johnson, Riggert Anderson, Marcus Larsson,

Markus Porath, Christofer Stevenson, Robert Larsson, Fredrik Johansson, Niklas Gustavsson, Magnus Bäckstedt, Ove Nilsson, Chris Opie, Alexander Gingsjö, Tennce Carlsson, Peter Carlsson, Johan Svensson, Ted Ås och Johan Dahlgren

För mer information om Ride of Hope på Vätternrundan, kontakta gärna:
Billy Ydefjäll, projektledare för företagssamarbeten, Barncancerfonden,

08-584 209 32, billy.ydefjall@barncancerfonden.se

För mer information om Barncancerfonden, kontakta gärna:

Johanna Perwe, presskontakt Barncancerfonden,

08-584 209 35, johanna.perwe@barncancerfonden.se

Barncancerfonden 2012 – 30 år av framgångsrik forskning

När Barncancerfonden bildades 1982 dog de flesta barn som insjuknade i barncancer. Efter att ha arbetat i trettio år med att fler ska överleva klarar sig idag mer än tre av fyra. Med gåvor från privatpersoner och företag finansierar Barncancerfonden cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige.  Vår vision är att utrota barncancer.

Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

Cyclecomponents
Cyclecomponents.com, som är Sveriges ledande internetbutik för cyklister, är huvudsponsor till rekordsatsningen på lördag. Läs mer om företaget på www.cyclecomponents.com.