Syskonstödjare kan vinna Guldskalpellen

Barncancerfondens syskonstödjare kan vinna Guldskalpellen 2013.

På onsdag, den 22 maj, offentliggör tidningen Dagens Medicin vinnarna av den prestigefyllda utmärkelsen som uppmärksammar årets förnyare inom svensk sjukvård.

– Vi är stolta över att vara nominerade och förhoppningsfulla inför morgondagens offentliggörande. Syskonstödjarna gör en oerhört viktig insats för drabbade familjer över hela landet, säger Ylva Andersson, PR-chef på Barncancerfonden.

Guldskalpellen är tidningen Dagens Medicins pris till årets förnyare i sjukvården. Rekordmånga bidrag har nominerats i år – hela 77 satsningar av olika slag granskas av en kvalificerad jury.  Juryn bedömer bland annat förmågan till utveckling av nya arbetssätt, införande av ny teknik och nya metoder, liksom förmåga till samarbete.

Barncancerfondens syskonstödjare är resurspersoner som har fullt fokus på syskonen till den pojke eller flicka som blivit sjuk i en familj. Syskonstödjare finns vid samtliga sex barncancercentra i landet och ingår i den stödgrupp som skapas runt familjen.

– Syskonstödjarna försöker tillföra något som känns vanligt i en situation som är allt annat än vanlig, säger Ylva Andersson. Det kan handla om att få prata om att man är orolig och arg på samma gång. Det finns inget rätt eller fel när ens bror eller syster får cancer. Vår erfarenhet är att familjerna tycker att det är värdefullt bara att veta att det finns resurspersoner att tillgå.

Guldskalpellen belönar personer och verksamheter som har genomfört förändringar som kan inspirera till ökad kvalitet i sjukvården, till nytta för både anställda och patienter.

Barncancerfondens syskonstödjare har blivit så uppmärksammade och uppskattade att projektet nu utvidgas till att omfatta även landets enda hospice för barn, Lilla Erstagården i Stockholm.

– Jag är väldigt stolt över att vi är med bland årets förnyare i vården, säger Ylva Andersson.

För mer information, vänligen kontakta:

Ylva Andersson, PR-chef, Barncancerfonden

Telefon: 08-584 209 06

E-post: ylva.andersson@barncancerfonden.se

Om Barncancerfonden

Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är med som finansiär i cirka 90 procent av alla forskningsprojekt som rör barncancer – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.