Barn i Västernorrland får gratis vaccin mot pneumokocker

Report this content

Landstingsstyrelsen i Västernorrland behandlar på sitt sammanträde i dag frågan om att erbjuda alla länets barn som är födda efter 1 april i år vaccinationen mot pneumokocker vid 3, 5 och 12 månaders ålder. Vaccination kan skydda barn från död, lidande och handikapp.

Socialstyrelsen har nyligen fattat beslut om att införa pneumokockvaccin i det allmänna barnvaccinationsprogrammet, men ändringen träder ikraft först den 1 januari 2009.

– Det är jättebra att landstinget i Västernorrland går före och redan nu erbjuder små barn vaccin mot livshotande bakterier, säger Ann-Charlotte W Gyllenram, Barnplantornas ordförande. Jag hoppas att fler landsting fattar beslut om att inleda vaccination i år.

I Stockholms läns landsting vaccineras alla barn som föddes efter 1 juli förra året. Örebros och Jönköpings landsting har också infört vaccinet.

Vaccinet ger skydd mot 7 olika varianter av pneumokocker, som kan ge mycket svåra infektioner som hjärnhinneinflammation och blodförgiftning. Enligt Smittskyddsinstitutet fick 73 barn i Sverige allvarliga pneumokockinfektioner under 2007, varav tre med dödlig utgång (2 barn under 1 år samt ett 3-årigt barn) inom 5 dagar från insjuknandet. Barn som överlever kan få kvarstående skador, till exempel grava hörselskador eller dövhet.

För ytterligare information:
Ann-Charlotte W Gyllenram, 031-29 34 72, 070-741 14 14