Professor Hans Rosling: Läkare är skyldiga att informera om pneumokockvaccin

Report this content

En anmälan om fel i vården visar hur angeläget det är att informera om pneumokockvaccination av barn, menar professor Hans Rosling.

I en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, beskrivs hur en läkare bedömde en 13 månader gammal pojkes svullna öga som en lättare allergi och skrev ut medicin mot nässelutslag. Nästa dag gick det inte att väcka pojken som fick åka ambulans till sjukhuset och hamnade på IVA där mamman fick beskedet att han kanske inte skulle överleva. Han hade då drabbats av bakteriell hjärnhinneinflammation orsakad av pneumokocker.

Pojken är nu helt återställd, men fallet visar så tydligt hur svårt det är att ställa rätt diagnos. Vaccination behövs, ändå är det bara i Stockholms län som alla små barn blir vaccinerade inom ramen för barnvaccinationsprogrammet. På många håll informerar BVC om pneumokockvaccination enbart vid direkt förfrågan från föräldrarna.

– Det är mycket svårt att diagnostisera pneumokockmeningit. Jag missade själv när det gällde mitt barnbarn, trots att jag misstänkte diagnosen. Det finns större anledning att anmäla de inom barnhälsovården som missar att informera om vaccinet än de inom akutvården som missar diagnosen, säger Hans Rosling, professor i folkhälsovetenskap.

– Den barnhälsovårdsläkare som inte aktivt informerar föräldrar att det finns ett registrerat vaccin mot pneumokockinfektion bryter mot Läkarförbundets etiska regler, fortsätter han.

Ur Läkarförbundets etiska regler
• Läkaren skall behandla patienten med empati, omsorg och respekt och får inte genom sin yrkesauktoritet inkräkta på vederbörandes rätt att bestämma över sig själv.
• Läkaren skall respektera patientens rätt till information om sitt hälsotillstånd och möjliga behandlingsalternativ och om möjligt i behandlingen utgå från informerat samtycke samt avstå från att lämna upplysningar som patienten inte önskar.