Barnradion kammar hem fyra medaljer på New York Festivals

Det är fjärde året i rad som Barnradion tar hem ett knippe medaljer från den prestigefulla radiotävlingen New York Festivals. Totalt blev det ett guld, ett silver och två brons till Barnradion, som gör radio och podd för barn upp till 13 år.

Ann Petrén och Estrid Svensdotter Holmgren läser en av Sven Nordqvist mest älskade böcker. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

När Findus var liten och försvann knep ett guld i kategorin ”Best audio book – Children’s” och Turid – en vikingasaga tilldelades silver i kategorin ”Best Children/Young Adult Program”. De båda bronsmedaljerna gick till Historien om Bodri, skriven av Hédi Fried och Stina Wirsén i regi av Linda Hambäck, i kategorin ”Best Audio Book – Children's”, och till förra årets valsatsning, Barnen möter partiledarna, i kategorin ”Best Children/Young Adult Program”.

–  Det här är ett bevis på att program från Barnradion håller en hög kvalitét. Vi är givetvis både glada och stolta, säger Linda Belanner, exekutiv producent för Barnradion.

Mer om programmen:

När Findus var liten och försvann
En av Sven Nordqvist mest älskade böcker, inläst av Ann Petrén med musik av Hans Appelqvist.

Turid – en vikingasaga
En äventyrsserie om 15-åriga Turid som mot sin vilja måste gifta sig med en kungason för att rädda sin svältande by – men istället drömmer om att resa till oupptäckta länder. När de blodtörstiga varjagerna slår till mot byn tvingas hon ge sig ut på en farlig resa tillsammans med sin träl Unna. Efter en bokserie av Elisabeth Östnäs. Regi: Ella Lemhagen.

Historien om Bodri
Hédi och hennes syster Livia var lyckliga barn i en liten stad. Så kom kriget och allt förändrades. ”Historien om Bodri” handlar om Hédi Frieds egna upplevelser under Förintelsen och om kärleken till en hund som bär genom allt det svåra.

Barnen möter partiledarna
Alla pratar om att barnens röster är viktiga. 2018 var det upp till Sveriges partiledare att visa att de också tycker det. 10-åriga Negwa ,11-årige Nils och programledaren Farzad Farzaneh fick in över 400 frågor från barn runt om i landet och partiledarna ställs mot väggen.

Om New York Festivals
New York Festivals är ett internationellt pris som uppmärksammar världens bästa radio. Priset har funnits sedan 1957. Mer info på http://www.newyorkfestivals.com/radio/

Fördelningen av medaljer:
Guld – När Findus var liten och försvann (Best audio book – Children’s)
Silver – Turid – en vikingasaga (Best Children/Young Adult program)
Brons –  Historien om Bodri (Best Audio Book - Children's)
Brons – Barnen möter partiledarna (Best Children/Young Adult Program)

Sagor i Barnradion: Pettson och Findus
På bilden syns Ann Petrén och Estrid Svensdotter Holmgren. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Turid – en vikingasaga
På bilden syns Greta Hedin (Unna) och Louise Radon (Turid). Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Historien om Bodri