Bovar och brott: ny spännande poddserie som berättar om världens mest spektakulära brott – för barn

Alcatraz, den ökända fängelseön, var hårt bevakad av vakter och dessutom omringad av ett hav fullt med hungriga hajar och tuffa strömmar. Ändå lyckades tre fångar fly under en juninatt 1962. Hur var det möjligt? Det var bland annat denna fråga som inspirerade Barnradion att i höst sätta på sig detektivrocken för att damma av och gå igenom klassiska brottsfall. Poddserien har premiär den 21 september i Sveriges Radios app.

Bovar och brott Alcatraz. Illustration Pablo Lind.

I den nya podden Bovar och brott guidar programledaren Amie Bramme Sey lyssnarna igenom några av världens mest spektakulära brott och presenterar de som utförde dem.

– Bovar och brott är en mysrysig och lagom läskig poddserie för Barnradions äldsta målgrupp. Här får publiken höra nervkittlande historier, samtidigt som de får stor möjlighet att fundera över de kriminella och vilka konsekvenser deras brott fick för de drabbade. Äntligen får barnen sin egen true crime-podd!, säger Per Palmqvist, Barnradion.

Poddserien består av fem fristående avsnitt och besöker bland annat den engelska landsbygden, USA och Kina för att där finna några av världens mest uppmärksammade brott. Podden tar bland annat upp historien om piratkvinnan Ching Shih och varför just hon fick smeknamnet “Södra Kinas skräck”. I en tid då de flesta sjörövarna var män hade Ching Shih befäl över nästan 2 000 skepp och hon livnärde sig på att plundra kustbyar och roffa åt sig kejsarens sjömän.

Bovar och brotts avsnitt:
Lasse-Maja - stortjuven med två personligheter.
Kuppen mot museet i Boston - konstverken som fortfarande är puts väck.
Ching Shih - piratkvinnan som blev “Södra Kinas skräck”.

Det stora tågrånet - kuppen som skakade England.
Flykten från Alcatraz - natten då det omöjliga var möjligt.

Bovar och brott vänder sig till barn, 9-13 år. Podden görs av produktionsbolaget Munck. Avsnitten publiceras en gång i veckan i Sveriges Radios app och på Barnradions webb med start 21 september.

Amie Bramme Sey. Foto Artur Bagheri

Bovar och brott. Alactraz. Illustratör Pablo Lind.

För mer information vänligen kontakta:

Per Palmqvist, samordnare Barnradion
per.palmqvist@sverigesradio.se