Här är de nominerade till Barnradions bokpris 2019

Report this content

Nu står det klart vilka fem böcker som har nominerats till Barnradions bokpris 2019. Bland de nominerade böckerna finns bland annat en deckare om DNA-teknikens baksida, ett mörkt sci-fi äventyr som ställer existentiella frågor och en bok om önskan att få duga som den man är. Den vinnande boken kommer att utses av en jury sjätteklassare från Stockholms Internationella Motessoriskola i Stockholm.

Barnradions bokpris, nominerade böcker 2019. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Och de nominerade är:

Vittran av Annalena Hedman, Natur & Kultur
En världsberömd fotbollsspelare dimper ner i en liten by och möter två bröder, människors vänlighet och Vittrans magi.

Till Vial: 8400 dagar kvar av Henrik Ståhl, Bonnier Carlsen
Från pjäs till film och nu som bok ger den oss ett perspektiv på vårt liv på jorden och vår framtid, var den nu må vara.

F som i sämst av Cilla Jackert, Rabén Sjögren
En berättelse om att duga som den man är och allt det man kan skyffla under en säng för att dölja den man är.

Tusen stjärnors ö av Emma Karinsdotter, Bonnier Carlsen
När sorgen har förlamat hemmet drivs Tigris ut på en egen resa för att få veta sanningen om det som har hänt.

Ett annat jag: Projekt Gemini av Carin Gerhardsen och Petter Lidbeck, Rabén Sjögren
En deckare som speglar DNA-teknikens avigsidor, där en sida måste dö för att den andra ska leva.

Så här väljs de nominerade böckerna ut
Bokförlag och författare har fått nominera svenska barnböcker för 9-12-åringar utgivna mellan juni 2018 och juni 2019. En jury bestående av ett stort antal femte- och sjätteklassare samt tre vuxna jurymedlemmar har läst samtliga böcker nominerade av förlag och författare.

I vuxenjuryn sitter f.d. läsambassadören Anne-Marie Körling, bibliotekarien Elisabet Niskikari från Malmö och kuratorn Samuel Girma från Konsthall C i Stockholm.

Barnradions bokpris sänds under läslovet
Radioprogrammen där en barnjury diskuterar fem av årets bästa böcker för 9-12-åringar tillsammans med programledaren Manuel Cubas sänds i P4 under läslovet v.44, måndag – fredag kl. 10.03. Den vinnande boken avslöjas i det sista programmet som sänds i P4 3 november kl. 12.03.

Programmen kommer även att finnas som podd i Sveriges Radio Play, i URPlay samt på URSkola och sverigesradio.se/barnradion

Om Barnradions bokpris
Barnradions bokpris är Barnradion Sveriges Radios och Utbildningsradions pris för årets bästa svenska barnbok för 9-12-åringar. Förlagan till Barnradions bokpris var Barnens Romanpris som delades ut mellan 2010-2015.

Barnradions bokpris är ett unikt pris där en barnjury läser och bedömer fem nominerade böcker som vänder sig till 9-12-åringar. Årets böcker är utgivna mellan juni 2018 och juni 2019 . Prissumman är 30 000 kr.

Förra årets vinnare av Barnradions bokpris var Comedy Queen av Jenny Jägerfeld.

Högupplösta pressbilder
Barnradions bokpris, nominerade böcker 2019: Tusen stjärnors ö av Emma Karinsdotter, Ett annat jag: Projekt Gemini av Carin Gerhardsen och Petter Lidbeck, Vittran av Annalena Hedman, F som i sämst av Cilla Jackert, Till Vial: 8400 dagar kvar av Henrik Ståhl. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Nominerade böcker, pressbild 1

Nominerade böcker, pressbild 2

Nominerade böcker, pressbild 3

Manuel Cubas, programledare Barnradions bokpris. Foto: Isabella Englund.

Pressbild

För mer information, vänligen kontakta:

Manuel Cubas, programledare Barnradions bokpris
manuel@cubas.se