Helt sant är tillbaka med ny säsong – temat är klimat och miljö

Söndag 2 februari är Barnradions underhållande vetenskapsprogram Helt sant tillbaka i P4 och Sveriges Radio Play. I varje avsnitt varvas otroliga fakta med sketcher. Säsongens tema är klimat och miljö och ny programledare är Dilan Apak.

Fotokollage komikerna Camilla Fgelborg Ellinor Svensson Elvira Lander och Dilan Apak
Komikerna Camilla Fågelborg, Elinor Svensson, Elvira Lander och Dilan Apak.

I varje avsnitt av Helt sant presenterar Dilan Apak otroliga fakta och utifrån dem spelar ett gäng komiker upp sketcher. Dilan har tidigare gjort satir i Tankesmedjan i P3, podden Dilan och Moa och programlett Maxat på SVT Barn.

– Jag vill vara med i Helt sant för att jag tycker det är ett viktigt program, men också för att det är så himla roligt och lärorikt på samma gång. Visste du till exempel att man kan göra papper av bajs? Det visste inte jag för två dar sen, det är jättekul ju!, säger Dilan Apak.

Kan det finnas sopberg som syns ifrån rymden? Kissar björnar som ligger i ide? Och kan insekter känna smak med fötterna? Det är några av frågorna som kommer besvaras i den nya säsongen av Helt sant, den här gången med fokus på temat klimat och miljö.

Förutom Dilan är också ett helt nytt gäng komiker samlade i studion, nämligen Elvira Lander, Camilla Fågelborg och Elinor Svensson. Samtliga redo att skämta om allt från skrot i rymden till växter som lurar småkryp som försöker äta upp dem.

– Jag har länge velat göra humor för barn, då det känns som att det verkligen är fritt fram att få att tramsa loss – samtidigt som man gör det smart. Barn är ju inte dumma, de har bara lite bättre humor än många vuxna som tyvärr bekymrar sig om att det hellre ska vara rätt än roligt, säger komikern Elinor Svensson.

Mer om Helt sant
Ett underhållande vetenskapsprogram för barn 9-13 år. Helt sant sänds i P4 söndagar kl. 10.33-10.45 med start 2 februari och släpps samtidigt i appen Sveriges Radio Play. Programmet tar avstamp i fakta om vår fantastiska planet och alla knasiga och otroliga saker den har för sig. Programmet produceras av Produktionsbolaget Munck, för Sveriges Radio.

Pressbild:
Fotokollage: komikerna Camilla Fågelborg, Elinor Svensson, Elvira Lander och Dilan Apak.