Historierummet är tillbaka med ny säsong

Report this content

Historierummet är ett av Barnradions mest populära program och nya avsnitt efterfrågas ofta av både barn och vuxna. Nu är det äntligen dags att presentera sjunde säsongen av podden som är en anpassning av P3 Historia för yngre lyssnare. Det blir totalt tio nya avsnitt om storslagna personer, blodiga bataljer och dramatisk kärlek. Premiär 24 november i Sveriges Radios app.

Historierummet i Barnradion Axel von Fersen
Första avsnittet handlar om Axel von Fersen. Illustration: Charlotte Heyman.

– Sedan den första säsongen av Historierummet kom 2018 har den snabbt blivit en favorit bland lyssnarna, därför är det väldigt kul att kunna erbjuda tio nya avsnitt, säger Nasim Rahsepar, samordnare för Barnradion.

Under åren har Historierummet i Barnradion vuxit och funnit en allt större publik, både i P4 och som podd*. Först ut är Axel von Fersen, greven som älskade att vara i händelsernas centrum och satte hjärtan i brand. Han blir ihågkommen som en elegant och charmig gentleman, som tog för sig av livet och satte Sverige på kartan. Men makten och oviljan att lyssna på folket blev hans fall.

Lyssnarna får också stifta bekantskap med bland andra helgonet Heliga Brigitta, komikern Charlie Chaplin och polarforskaren Roald Amundsen. I ett avsnitt berättar Napoleon Bonaparte om hur han lyckades lura fienden i slaget vid Austerlitz år 1805 och i ett annat avsnitt porträtteras piloten Amelia Earhart som vågade flyga längre än någon annan tidigare gjort.

Historierummet har nypremiär tisdag 24 november då första avsnittet släpps i Sveriges Radios app och på sverigesradio.se/historierummetibarnradion

Kommande avsnitt släpps ett per vecka på tisdagsmorgnar. Sjunde säsongen handlar om Axel von Fersen, Coco Chanel, Haile Selassie, Heliga Birgitta, Roald Amundsen, Napoleon (två delar), Wu Zeitan, Amelia Earhart och Charlie Chaplin.Serien görs av produktionsbolaget Munck Studios för Sveriges Radio.

Som podd har Historierummet en genomsnittlig veckoräckvidd på ca 6000, vilket gör den till ett av Barnradions mest populära program vad gäller digital lyssning. Källa Poddindex under perioden v. 4-22 2020

För vidare information, vänligen kontakta:
Stina Tyrell Sämgård, producent
stina.samgard@munckstudios.se

Maria Lekteus, kommunikationsansvarig Barnradion
maria.lekteus@sverigesradio.se
073 712 32 21

Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Sedan den första säsongen av Historierummet kom 2018 har den snabbt blivit en favorit bland lyssnarna, därför är det väldigt kul att kunna erbjuda tio nya avsnitt!
Nasim Rahsepar, samordnare för Barnradion