Jenny Jägerfeld vinner Barnradions bokpris för andra gången

Jenny Jägerfelds bok Mitt storslagna liv har utsetts till årets bästa svenska bok för 9–12-åringar. Det avslöjades nyss i radioprogrammet Barnradions bokpris i P4. Det är andra gången som Jenny Jägerfeld kammar hem vinsten – hon vann även 2018 års pris för sin bok Comedy queen. ”Jag är så överraskad och hedrad! Jag trodde aldrig att jag skulle vinna igen”, säger Jenny Jägerfeld.

Jenny Jgerfeld har vunnit Barnradions bokpris fr sin bok Mitt storslagna liv
Jenny Jägerfeld har vunnit Barnradions bokpris för sin bok Mitt storslagna liv. Foto: Johan Bergmark.

Mitt storslagna liv handlar om Sigge som flyttar med sin mamma och sina syskon från Stockholm till Skärblacka, hem till mormor och hennes pensionat fullt av uppstoppade djur. Sigge har en plan – att gå från freak till att bli omåttligt populär på 59 dagar.

Juryns motivering lyder:
”Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld är en självklar vinnare! Den är både rolig och allvarlig. Vi kämpar alla med något, precis som Sigge, och det är skönt att veta att man inte är ensam. Det är bra att kunna skämta men kanske inte om allt och författaren balanserade humorn med allvaret riktigt bra. Ett gott skratt och en påminnelse om att vi alla kämpar. Den enda frågan är: När kommer uppföljaren?”

– Det betyder så mycket för mig att de som jag vill skriva för har läst och tycker om min bok! Och speciellt nu när jag är i slutfasen av uppföljaren till Mitt storslagna liv (som kommer att heta Min storslagna död), så blir det extra roligt att juryn tyckte så mycket om boken, säger Jenny Jägerfeld.

De som har utsett vinnaren av Barnradions bokpris 2020 är fem sjätteklassare från Årstaskolan: Alma Rönngårdh, Morris Jones, Truls Skau Orrenius, Vera Larsson och Anna-Inez Aleite. Utöver äran tilldelas vinnaren en prissumma om 30 000 kr.

Nominerade böcker till Barnradions bokpris 2020 var Vi går varvet av Ina Lagerwall (Rabén & Sjögren), Familjen av Cecilia Lidbeck (Lilla Piratförlaget), Den falska rosen av Jacob Wegelius (Bonnier Carlsen), Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld (Rabén & Sjögren) och I väntan på mitt ovanliga liv av Pär Sahlin (Ordalaget förlag).

Mer information finns på sverigesradio.se/barnradionsbokpris Programmen finns även i Sveriges Radios app och i UR Play där man dessutom kan ladda ner en lärarhandledning. Barnradions bokpris produceras av Cubas produktion.

Manuel Cubas, programledare Barnradions bokpris
manuel@cubas.se

Maria Lekteus, kommunikationsansvarig Barnradion

Pernilla Angelin, strateg företagskommunikation UR
pernilla.angelin@ur.se

Snabbfakta

Jenny Jägerfelds bok Mitt storslagna liv har utsetts till årets bästa svenska bok för 9–12-åringar. Det avslöjades nyss i radioprogrammet Barnradions bokpris i P4. Det är andra gången som Jenny Jägerfeld kammar hem vinsten.

Jag är så överraskad och hedrad! Jag trodde aldrig att jag skulle vinna igen.
Jenny Jägerfeld