Prisbelönt historiepodd för barn tillbaka med ny säsong

Barnradions prisbelönta podd Historierummet är tillbaka med en ny säsong, med start tisdag 3 september. Precis som i föregångaren P3 Historia leder en berättare lyssnarna genom berättelser om personerna som har skapat vår historia – både de kända och de mindre omskrivna i världshistorien. Säsongens första avsnitt handlar om Sofia Brzezinska, som mot alla odds lyckades överleva förintelsen.

Säsong 2 av Historierummet. Illustrationen föreställer Nefertiti. Illustration: Charlotte Heyman/Sveriges Radio.

– Historierummet är ett av Barnradions mest efterfrågade program! Därför känns det givet och väldigt lyxigt att få presentera ytterligare en säsong för alla vetgiriga barn, säger Linda Belanner, exekutiv producent.

Historierummet är en podd för barn i åldern 9-13 år. Den nya säsongen består av 10 nya avsnitt som bygger på samma ämnen och research som ligger till grund för P3 Historia – en av P3:s mest populära poddar. Historierummet är dock gjord för att tilltala yngre lyssnare. Med inspiration från filmdramaturgi berättar den nya säsongen av Historierummet om exempelvis Gustav II Adolf, Albert Einstein och Nefertiti. Programmen är rikligt ljudsatta och berättas på ett spännande sätt.

– Varje vecka hör lyssnare av sig och vill ha nya avsnitt av Historierummet, och jag har förstått att podden även används en hel del i skolan. Jag är glad om vi har lyckats få våra lyssnare att tycka att historia är spännande, säger Linda Belanner.

Historierummet tilldelades en silvermedalj på den prestigefulla radiotävlingen New York Radio Awards 2018 i kategorin Best children / Young adult program.

Historierummet har nypremiär 3 september i appen Sveriges Radio Play och där poddar finns. Ett nytt avsnitt släpps sedan varje tisdag morgon till och med 5 november.

Den nya säsongen av Historierummet handlar om följande historiska personer:
3 september: Sofia Brzezinska
10 september: Gustav II Adolf
17 september: Nefertiti
24 september: Saladin
1 oktober: Katarina av Medici
8 oktober:  Albert Einstein
15 oktober: Karin Månsdotter
22 oktober: Maria Eleonora
29 oktober: Florence Nightingale
5 november: Sitting Bull

Medverkande:
Love Kahnlund, berättare

Adam Bergsten, manusförfattare
Emil Aspegren, skådespelare och ljuddesign
Ylva Olaison, skådespelare
Erik Klarén, skådespelare
Jakob Munck, skådespelare

Martin Engborg, producent och ljuddesign
Frida Claeson Johansson, slutmix

Historierummet görs av produktionsbolaget Munck för Barnradion Sveriges Radio.