Succépodden P3 Historia i ny tappning för 9-13-åringar

Historierummet är en ny spännande historiepodd för barn i åldern 9-13 år. Precis som föregångaren P3 Historia – en av P3:s mest populära poddar – bygger Historierummet på berättelser om personer som har skapat vår historia. Med inspiration från filmdramaturgi berättar Historierummet om exempelvis Gustav Vasa, Jeanne D’arc och Alexander den store

Martin Engborg och Segal Mohamed gestaltar historiska karaktärer i Historierummet i Barnradion. Foto: Charlotte Heyman/Sveriges Radio.

– Jag kom på tanken när jag lyssnade på P3 Historia – att det här måste vi ju göra även för barn! Historia är rafflande, det är spänning på hög nivå. Men det gäller att berätta om det på ett sätt som är tilltalande för en 12-åring. Jag hoppas vi lyckas öppna dörren för att historia är spännande, säger Linda Belanner, exekutiv producent för Barnradion.

Första podden släpps måndag 19 mars och handlar om Jeanne D’arc, porträtterad av skådespelaren Segal Mohamed, som även gör rösten till Pochahontas, Kleopatra och Elisabet I.

– Jag tyckte bäst om att porträttera Jeanne d'Arc för jag fick skrika och vara ute i strid, det var så många olika känslolägen! Jeanne d'Arc var en rebell mot ordningen, säger Segal Mohamed.

Det blir totalt 17 avsnitt som bygger på samma ämnen och research som ligger till grund för P3 Historia, men Historierummet är gjord för att tilltala yngre lyssnare. Denna första säsong kommer bland annat att handla om Pochahontas, Gustav Vasa, Kleopatra, Djingis Khan och Drottning Kristina.

Medverkande
Love Kahnlund, berättare
Martin Engborg, manusförfattare och skådespelare
Segal Mohamed, skådespelare
Jonas Jonnerby, skådespelare
Tova Palén, producent

Podden görs av produktionsbolaget Munck för Barnradion Sveriges Radio.

Historierummet släpps som podd i Sveriges Radio Play och där poddar finns på måndagar kl. 07 med start 19 mars.

Pressbild

Linda Belanner, exekutiv producent