Vinnarna Bartenders’ Choice Awards 2011!

Report this content

Bartenders’ Choice Awards jury har sagt sitt. Här är Stockholms främsta barer, bartendrar och barmiljöer som under storslagen galakväll den 4 december firades vinnarna. För andra året i rad låter Bartenders’ Choice Awards en 80 personer stark jury utse de främsta aktörerna inom barstockholms nöjesliv. Så här ser Stockholms topplista ut när branschen själv får välja.

2011 stoltserar Bartenders’ Choice Awards med fyra nya kategorier. Först och främst vill vi veta vad gästerna tycker. Därför har vi skapat Barflugan, som med hjälp av folkets röst kommer att utnämna den bar som är populärast hos gästerna.

Utöver det så har vi bland annat bästa ölbar och bästa vinbar som nya kategorier. BCA-juryn består framför allt av bartendrar som fokuserar på hantverket att blanda råvaror och förädla dessa i smakkombinationer. Det innebär också att vi än så länge inte kan säga att vi vet bäst när det gäller öl och vin. Men vi ser det som en otroligt viktig del av vad vi gör som bartendrar Vi har därför valt att ta in experthjälp för att nominera i dessa kategorier.

Till vår hjälp har vi haft:

Jerry Lindahl – Ölkonnässör, journalist och författare inom alkoholhaltiga drycker.

Jan Erik “Janko” Svensson – Ölföreläsare, ölkännare och framförallt enväldig huvuddomare vid Stockholm Beer & Whisky festival.

Michel Jamais – Driver sedan -92 företaget Michel Vin & Gastronomi, men är även en av landets mest välrenommerade inom ämnet öl.

Jonas Sandberg – Ansvarig sommelier på Sturehof och grundare av Sveriges sommeliergille.

Totte Steneby – Ansvarig sommelier på Jonas och tidigare nordisk mästare i sommelieri.

Sören Polonius – Ansvarig sommelier på Grupp F12, dubbel Svensk mästare och semifinalist i sommelier-VM.

Sist men inte minst så har vi i år valt att utnämna bästa Internationella Bar, där London och New York i år är överrepresenterade. Detta tyder på att Sveriges bartendrar inspireras främst från just dessa två metropoler.

Bilder från kvällen hittar du här:

Alla vinnare hittar du här:
eller här nedan:

BÄSTA BARTENDER

VINNARE!

Andreas Bergman (Little Quarter)

BÄSTA BAR

VINNARE!

Little Quarter (Marie Laveau)

BÄSTA NYKOMLING

Svartengrens

BÄSTA STÄMNING/ATMOSFÄR

Vassa Eggen

BÄSTA COCKTAILLISTA

Guldbaren (Nobis Hotell)

BÄSTA PRODUKT

VINNARE!

Flexi Juice (Mali Ischtewi)

ÅRETS BRANSCHFÖRBÄTTRARE

VINNARE!

Hans Bihl (International Bar Management/Nyköpings strands utbildningscentrum)

Björn Kjellberg (Grythyttan/Renbjer & Magnusson/Alias Smith/1900/Kåken/BCA)

BÄSTA VINBAR (ny)

Gondolens Vinbar

BÄSTA ÖLBAR (ny)

Akkurat

BARFLUGAN (ny)

1900/Kåken

INTERNATIONELLA COCKTAILBAR

Milk & Honey (New York)

Presskontakt för intervjuförfrågan samt bilder kontaktas Oscar

Namn: Oscar Eldin

E-post: Oscar.eldin@intropr.se

Tel: 076 – 197 14 93

Intervjuer med alla nominerade finns på www.bartenderschoice.se. Där finns även bilder och övrig matnyttig information. Vill du komma i kontakt med någon bartender eller bra så kan jag lösa det på ett smidigt sätt.

Oscar Eldin
oscar.eldin@intropr.se
0769 02 5000

BARTENDERS’ CHOICE AWARDS (B.C.A) är en årlig prisutdelning där cocktailbarer i Stockholm prisas för sina prestationer under det gångna året. Nomineringar och vinnare av de olika kategorierna röstas fram av först och främst utvalda bartenders och ett antal branschrelaterade personer i Stockholm.Med B.C.A. vill vi öka värdet för barer, höja bartenders status samt främja utveckling utav vårt yrke. Tillsammans utgör vi den största, mest kvalitativa och trovärdiga juryn i Stockholm någonsin.

Taggar: